Sökning: "Bokstaven a"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Bokstaven a.

  1. 1. Brailled : A Braille translation aid

    Kandidat-uppsats, KTH/Mekatronik

    Författare :Josefin Dandanell; Agnes Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Mechatronics; Braille translator; Arduino; Mekatronik; Punktskriftsöversättare; Arduino;

    Sammanfattning : The purpose of the project was to develop a product that would serve as a support for the learning of Braille. Learning Braille is a time consuming process. People who have recently suffered a visual impairment have a lower sensitivity to touch than those who have been visually impaired for a longer period. LÄS MER

  2. 2. Observations on de Bruijn graphs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH; Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)

    Författare :Jonathan Garbe; [2020]
    Nyckelord :de Bruijn graph; shift of finite type; symbolic dynamic; strongly connected graph; primitive graph; transitive shift; mixing shift; alternating colouring; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Abstract of chapter 1 For n >= 2 the number of mixing n-step subshifts of finite type (sft) over the alphabet {0, 1} is proven to be at least 15/16 times the number of transitive n-step sfts. A conjecture assumes the latter to be at least 2^(3*2^(n-1)-n). Abstract of chapter 2 The alternating colouring function is defined. LÄS MER

  3. 3. "Hur låter bokstaven H?" : En kvalitativ studie om hur sju lärare arbetar med att utveckla elevers fonologiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Albertina Lihv; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet fonologisk medvetenhet där syftet är att bidra med kunskap om hur lärarna i två skolor i en kommun beskriver att de arbetar med att utveckla den fonologiska medvetenheten hos elever i förskoleklass och årskurs 1. Utifrån syftet formulerades två forskningsfrågor: Hur sker planering, genomförande och uppföljning av fonologisk medvetenhetsträning i förskoleklass och årskurs 1, enligt lärarna? Hur beskriver lärare sin egen kunskap om fonologisk medvetenhet? Studien är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. En undersökning om typografins betydelse för läsbarhet av ord i rörelse

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknik

    Författare :Hanna Skoglund; [2011]
    Nyckelord :Typografi; läsbarhet; typsnitt; bokstaven; text; sättning; ögat; hjärnan; test; utredning;

    Sammanfattning : The purpose of this work was to determine how important a word’s setting was for the readability of typography in motion. Facts regarding how reading works and the importance of the words formation for the readability were used to form a computer test. This test was performed by 15 test persons and the results were analyzed. LÄS MER

  5. 5. Lärare och läsinlärning i två skolmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Serkan Alas; Funda Yavuz; [2011]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; lärares förhållnings- och arbetssätt; läsförståelse; läsinlärning; organisering av läsundervisining; proximal utvecklingszon; svenska som andra språk;

    Sammanfattning : Vår uppsats behandlar skolämnena svenska och svenska som andraspråk och olika lärares arbetssätt i två skilda skolmiljöer. Syftet med arbetet var att granska hur lärare arbetar med läsinlärning d.v.s. LÄS MER