Sökning: "Camilla Westman"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Camilla Westman.

  1. 1. Reflektioner för dig, glimtar för mig : Representation av etnicitet, genus och sexualitet i barns skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Camilla Ehn; Alva Westman; [2023]
    Nyckelord :representation; skönlitteratur; fönster och speglar; diskursteori; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur representationer av etnicitet, genus och sexualitet ser ut i populär skönlitteratur för åldrarna 9–12, för att kunna bistå grundskollärare med insikter kring vikten av medvetna val när skönlitteratur används i klassrummen. De frågeställningar som besvaras är, (1) Hur ser representationen ut och hur framställs karaktärerna i den valda skönlitteraturen gällande etnicitet, genus och sexualitet? och (2) Hur ser representationen ut i skönlitteraturen utifrån ett intersektionellt perspektiv? För att undersöka detta genomförs en diskursanalys på tio skönlitterära böcker med diskursteori och det intersektionella perspektivet som grund. LÄS MER

  2. 2. Eldsjälar : Kulturella och kreativa näringar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Camilla Westman; [2022]
    Nyckelord :Kulturentreprenörskap; eldsjäl; kulturella och kreativa näringar; KKN;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lek, kommunikation och rutiner - tre extra viktiga begrepp för att barn med autism ska klara av vardagen i förskolan. : En kvalitativ studie kring hur förskollärare upplever och har erfarenhet kring att inkludera autistiska barn i förskolans vardag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Fahlén; Camilla Odén Westman; [2020]
    Nyckelord :autism; förskollärare; inkludering; kommunikation; lek; rutiner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom främst semistrukturerade intervjuer tolka förskolläraresupplevelser i att inkludera barn med autism i förskolans vardag utifrån lek, kommunikation ochrutiner. Studien är kvalitativ, då intervjuer med fyra legitimerade förskollärare genomfördes på olika kommunala förskolor på två olika orter i mellersta Sverige. LÄS MER