Sökning: "Children s Film"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden Children s Film.

  1. 21. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Robinson Crusoe var också vilse : Barnlitteraturens utforskande av närmiljöer som reseberättelser

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :David Zander; [2020]
    Nyckelord :Reseberättelser; utforskande av närmiljöer; resor i barnlitteratur;

    Sammanfattning : Travel writing studies spans a vast section of literature from travel diaries to tales of explorations and fantastical adventure stories. One area that has been less examined by travel writing is children’s literature. LÄS MER

  3. 23. ”Pippi Långstrump klättrade upp för en stege på taket…och tog på sig den”. : En studie om förskolebarns kunskap och erfarenheter kring digitala verktyg och dess möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Svensson; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; Film; Green Screen; Image; Preschool; Bild; Digitalisering; Film; Förskola; Green Screen;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool-children´s behavior as consumers and producers of image through digital tools. The study is about the older preschool-children based on three different observations that are investigated with the help of video-observation. LÄS MER

  4. 24. Från vilsenhet och frustration till kontakt och ökat hopp : en modell för stöd till föräldrar till barn med samspels- och kommunikationssvårigheter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Katarina Hjortgren; [2020]
    Nyckelord :Parent support model; autism spectrum; Marte meo; parents experiences; parent- child interaction; intersubjectivity; working alliance; child development.; Föräldrastödsmodell; autismspektrum; Marte meo; föräldrars erfarenheter; interaktion föräldrar- barn; intersubjektivitet; arbetsallians; barns utveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka erfarenheterna, hos föräldrar till barn med diagnos inom autismspektrum, av att delta i föräldrastödsmodellen Samspel i fokus, personalens erfarenheter av arbetet samt om och i vilken utsträckning det finns en överensstämmelse mellan föräldrarnas och personalens erfarenheter. En kvalitativ retrospektiv ansats har använts där åtta föräldrar till fem barn intervjuats tre till fyra år efter att de deltog. LÄS MER

  5. 25. ”Vad tänker hon syssla med istället?” : Om röster och dialogicitet i Sheila Hetis Moderskap

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Malin Madestam; [2020]
    Nyckelord :Bachtin; dialogicitet; heteroglossi; Moderskap; Sheila Heti;

    Sammanfattning : This study examines heteroglossia and the dialogic nature of Sheila Heti’s novel Motherhood, published in 2018. The novel features a main character who muses on the question of whether or not to have children, the novel ending with her nearing the age of 40 and deciding not to try and become a mother. Through the use of M.M. LÄS MER