Sökning: "Könsstereotyper"

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade ordet Könsstereotyper.

  1. 1. Med hänsyn till andra : En studie om manlig stereotyp reklam och effekten av andras förväntade påverkan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Johnsson; Bolin Victoria; [2020]
    Nyckelord :Attityd gentemot reklam; könsstereotyper; manliga stereotyper; rollstereotyper; manliga rollstereotyper; IPI-modellen;

    Sammanfattning : Könsstereotyp reklam är vanligt förekommande men kritiseras frekvent för att inte återspegla en modern samhällsutveckling med jämställda könsroller. Tidigare forskning visar att konsumenter reflekterar över hur andra påverkas av könsstereotyp porträttering i reklam (Åkestam, 2018). LÄS MER

  2. 2. Genus i livsstilsmagasin – bevarande eller brytande av könsstereotyper? -En semiotisk analys av svenska livsstilsmagasins visuella framställning av genus

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Ahlroth; Jasmina Beslagic; [2020]
    Nyckelord :Gender; stereotypes; masculinity; femininity; semiotics; lifestyle magazine; cover;

    Sammanfattning : In the current media landscape, visual content is an influential and contributing part in the shaping of societal attitudes, conceptions and norms about gender. The main purpose of this qualitative study is thus to research how gender is visually displayed on the cover pages of two Swedish lifestyle magazines. LÄS MER

  3. 3. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Något för alla, eller allt för en? - En kvalitativ bildanalys om maktstrukturer och könsstereotyper i svensk barnunisexreklam

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nike Lundahl; [2019-02-07]
    Nyckelord :Unisex; Genusneutralitet; Genussystem; Maktförhållanden; Maskulinitet; Femininitet; Barnkläder; Stereotyper; Könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida maskulinitet går att identifiera som överordnad norm inom barnunisexmode.Teori: Genusteori och semiotikMetod: Kvalitativ bildanalysMaterial: 12 stycken bilder från Polarn O. LÄS MER

  5. 5. KÖNSSTEREOTYPER I DEN POLITISKA VARDAGSRAPPORTERINGEN, FINNS DE?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Annie Alsterholm; [2019-02-07]
    Nyckelord :Stereotypifiering; Könsstereotyper; Könsroller; Vardagspolitik; Medieporträttering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur media porträtterar manliga och kvinnliga ministrar i vardagspolitiken. Uppsatsen tar avstamp i tidigare studier om medial framställning av manliga och kvinnliga politiker i samband med politiska skandaler, eller då politiker utsätts för stark medial uppmärksamhet. LÄS MER