Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Deliberativa samtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Hultman; Emma Bondza Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Styrdokument och skollagen beskriver vikten av undervisning om demokrati. Skolinspektionen menar att deliberativa samtal är en bra metod för inlärning av demokratiska principer. Tidigare forskning visar på att deliberativa samtal utvecklar demokratisk kunskap, men även att det inte läggs stor vikt på deliberativa samtal i skolan längre. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Ahl; Leonardo Nilsson; [2021]
    Nyckelord :deliberativt samtal; agonism; kontroversiell fråga; emotioner; medborgarfostran; samhällskunskap; skola;

    Sammanfattning : Syftet är att ta reda på hur samhällskunskapslärare kan hantera kontroversiella frågor i undervisningen. Detta genom att undersöka vilka perspektiv som förekommer inom forskningen. Uppsatsen ämnar vara en kunskapsöversikt över relevant pedagogisk forskning. LÄS MER

  3. 3. Få en röst, inte bara rösta : En litteraturstudie om hur ett deliberativt förhållingssätt kan främja skolans demokratiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Maria Wilson; Johanna Boman; [2020]
    Nyckelord :Deliberation; Deliberativ demokrati; Deliberativa samtal; Kontroversiella frågor; Demokratiska värden; Litteraturstudie; Demokratiuppdrag;

    Sammanfattning : Under 2010-talet har en ökad polarisering och populism vuxit fram vilket påverkar diskussionsklimatet i samhället. Detta ger konsekvenser för den svenska skolans möjligheter att forma demokratiska medborgare. LÄS MER

  4. 4. Kunskap och värderingar: medborgerlig bildning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emil Eskilsson; Robin Hembo; [2020]
    Nyckelord :Medborgerlig bildning; Deliberativt samtal; Historia; Kunskapskrav; Skola; Värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka om och i så fall hur tanken om medborgerlig bildning influerar historieundervisningen i skolan och eventuella utvecklingsmöjligheter. Det görs utifrån en frågeställning “Vad säger forskningen om hur medborgerlig bildning kan påverka undervisningen i historieämnet?”. LÄS MER

  5. 5. I samtal med medborgaren – en normativ analys av Malmö stads stadskontors kommunikationsavdelning och Gatukontorets dialogarbete

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oskar Kindberg; Alfred Tilly; [2017]
    Nyckelord :demokrati; deliberativ demokrati; medborgardialog; mini-publics; Malmö stad; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Deliberativ demokrati presenteras som en potentiell lösning på de sjukdomssymptom den västerländska representativa demokratin diagnostiserats med. Minskat valdeltagande och i förlängningen ett minskat förtroende för våra politiska institutioner menar förespråkarna för deliberativ demokrati kan botas med hjälp av samtal. LÄS MER