Sökning: "Deweys syn på lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden Deweys syn på lärande.

  1. 11. ATT STYRA APL I RÄTT RIKTNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Nilsson; [2021-06-21]
    Nyckelord :APL; yrkesidentitet; yrkesgemenskap; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Att styra arbetsplatsförlagt lärande (APL) i rätt riktning är en uppgift som kräver förkunskap om vad som är rätt riktning, men kräver också yrkeskunskap om vilka förmågor och teoretiska kunskaper eleven behöver ha för att kunna bemöta arbetsmarknadens förväntningar. Studiens yttersta syfte är att genom en tydligare kopp ling mellan skolförlagd utbildning och APL minska avbrotten på barn- och fritidsprogrammet. LÄS MER

  2. 12. “Utematte” i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar kring utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tu Ngo; Linn Jovanovic; [2021]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; fritidshem; pragmatism; platsbaserat lärande; platsrelaterat perspektiv;

    Sammanfattning : Matematik brukar anses av många elever vara ett svårt ämne som är kopplat med det formella lärandet. Att använda utomhuspedagogik i fritidshemmet för att utveckla barnens matematiska förmågor är ett sätt att uppnå fritidshemmets kompletterande uppdrag med matematik. LÄS MER

  3. 13. En studie om det kompletterande uppdraget på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Liljeqvist; Jawad Jawdanisami; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Upplevelsebaserad; Situationsstyrd; Informellt lärande; Icke-formellt lärande; Dewey; Komplettera skolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om och i så fall hur fritidspedagoger/grundlärare mot fritidshem arbetar med det kompletterande uppdraget. Studien grundar sig utifrån en av skolinspektionens kvalitetsgranskningar som pekar på att ett flertal fritidshem har en stor potential att höja kvalitén på sin undervisning och därigenom stimulera elevernas utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 14. Tillvaratagande av elevers kulturella bakgrund genom interkulturell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Ottosson; Olesia Lomovskaja; [2020]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; Interkulturell pedagogik; Interkulturell pedagogisk kompetens; Kulturell bakgrund; Kulturell mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur lärare i f-3 utövar interkulturell pedagogik, vad de har för föreställningar kring bejakandet av kulturellt mångfald samt hur de ser på kulturell bakgrund hos eleverna som en berikande faktor i tematisk SOundervisning. De teorier som agerar analysverktyg i studien utgörs av John Deweys progressiva pedagogik och Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  5. 15. Försvinner omsorgen? - En kvalitativ studie om pedagogers syn på relationen mellan omsorg och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annelie Hansson; Johanna Frid; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idén till denna studie började med funderingar kring vad som händer med pedagogers förhållningssätt till omsorg i relation till de ökade kraven på målinriktad undervisning i förskola. Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur pedagoger i förskolan ser på omsorg och undervisning i relation till varandra. LÄS MER