Sökning: "Deweys syn på lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden Deweys syn på lärande.

  1. 21. Elevers röster om hållbar utveckling i skolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Wanselin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är en politisk målsättning såväl internationellt, nationellt som lokalt. Utbildning och lärande för hållbar utveckling ses som viktiga redskap för att vi ska kunna möta en hållbar framtid. LÄS MER

  2. 22. Förskolepedagogers didaktiska möjligheter och svårigheter i mötet med digital teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Riddarlo; [2018]
    Nyckelord :Digitalisering; digital teknik; samhälle; förskola; erfarenhet; didaktik.;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats som historiskt påverkats av samhällets rådande normer och syn på lärande. Utvecklingen av samhället har resulterat i en utveckling av förskolan och i dag genomgår samhället en pågående digitalisering. LÄS MER

  3. 23. Fysisk aktivitets påverkan på elevers lärande och klassrumsklimat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Jönsson; [2018]
    Nyckelord :aerob träning; fysisk aktivitet; klassrumsklimat; kognitiv utveckling; koncentration; lärande; SO-ämnena; stress;

    Sammanfattning : Barnfetma är ett av de största folkhälsoproblemen i detta århundrade och svenska barn blir mer stillasittande. Med hjälp av fysisk aktivitet kan barnen få en bättre hälsa samtidigt som det gynnar deras kognitiva utveckling. LÄS MER

  4. 24. "Det är inte så jävla lätt liksom" : En kvalitativ studie om specialidrottstränares uppfattning om lärande och bedömning i ämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johan Thelin; Anton Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Specialidrott; lärande; bedömning; Linde; Dewey; fotboll; NIU; tränare; specialidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med vår studie är att undersöka tränares syn på lärande och bedömning i ämnet specialidrott och kurserna idrottsspecialisering 1, 2 & 3. Följande är de preciserade frågeställningarna: 1. LÄS MER

  5. 25. "Även en sandkaka är matematik" : En kvalitativ studie om utomhusmatematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Löfqvist; Fanny Panboom; [2017]
    Nyckelord :förskolematematik; utomhuspedagogik; matematiska aktiviteter; matematisera.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskapen om hur förskollärares syn på ett utomhuspedagogiskt angreppssätt kan bidra till barns matematiska lärande och utveckling, studien visar att Bishops 6 matematiska aktiviteter samt Deweys lärandeteori går att koppla samman med förskollärarnas tänk gällande arbetet med barns matematiserande utomhus. Det framgår även i studien att förskollärare inte alltid medvetet utgår från en specifik lärandeteori, utan snarare använder delar av flera olika teorier. LÄS MER