Sökning: "E-sport I Sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden E-sport I Sverige.

  1. 1. E-sport som sport : En etnologisk undersökning av idrottsligt erkännande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Pontus Eliasson; [2022]
    Nyckelord :idrott; erkännande; e-sport; fält; Riksidrottsförbundet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur aspirerande idrotter kan gå tillväga för att försöka beviljas medlemskap i Riksidrottsförbundet, och därmed uppnå det närmsta ett officiellt idrottserkännande vi har i Sverige. Materialet för undersökningen utgörs av två ansökningar till Riksidrottsförbundet, som lämnats in av Svenska E-sportförbundet. LÄS MER

  2. 2. E-sportens historia i tryckt press 2010–2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Thomas Persson; [2019]
    Nyckelord :e-sport; dagstidningar; datorspel; Sverige; svensk; media;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är tänkt att undersöka fenomenet e-sport och hur det har framställts i svenska dagstidningars tryckta upplagor. E-sport har existerat sedan tidigt 90-tal som en form av subkultur men har sedan millennieskiftet och under 2010-talet i synnerhet växt med enorma proportioner. LÄS MER

  3. 3. E-sport i idrott och hälsa, hur fungerar det? En kvalitativ studie om hur lärare i e-sport planerar och genomför undervisningen i förhållande till kursplan och kunskapskrav

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Atle Malmberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : E-sport som en valbar inriktning inom idrott och hälsa specialisering har introducerats på flera gymnasieskolor i Sverige. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare som undervisar i idrott och hälsa specialisering med inriktning e-sport planerar och genomför sin undervisning i förhållande till kursplan och kunskapskrav. LÄS MER

  4. 4. E-sport – ”Jag ser den som vilken idrott som helst” : En kvalitativ studie om utbildning med E-sportprofil i svensk gymnasieskola

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Milos Bestic; Adam Eriksson Petersson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur E-sportprofiler på svenska gymnasieskolor ser ut i förhållande till vilket lärande som sker genom datorspelande, hur skolorna och utbildningen arbetar med spelproblematik och hur utbildningens utformning ser ut. På vilket sätt involverar lärare spelproblematik i sin undervisning? Vad innebär och innefattar fenomenet E-sport som inriktning i svensk gymnasieskola? Hur talar lärare kring vilket lärande och vilka lärprocesser som sker inom E-sportutbildningen? Metod Denna studie har genomförts med en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer gjorts med 6 lärare som arbetar på E-sportprofilerade skolor i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Svenska fotbollsklubbar och dess satsning på e-sporten : En kvalitativ studie om hur svenska fotbollslag på elitnivå anser sig påverka sitt varumärke genom att starta e-sportlag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Edwin Sazesh; Douglas Ekermark; [2018]
    Nyckelord :E-sport; Esports; Brand; Brand Equity; Brand Extension; E-sport; Varumärken; Varumärkeskapital; Varumärkesutvidgning;

    Sammanfattning : In recent years esports has evolved from strictly being a hobby of playing videos games for many to becoming a highly commercialized and professionalized sport. Nowadays, there are more unique viewers of the largest esport competitions than physical sport events like the NBA finals or the Super Bowl. LÄS MER