Sökning: "EVEDMUS"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet EVEDMUS.

  1. 1. Musiken som valbart ämne? En studie av lärarutbildningens kursplaner samt dess förhållande till musikämnet och Kp2000.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jesper Schütz; [2008]
    Nyckelord :allmänna utbildningsområdet; estetik; EVEDMUS; Högskoleverket; Kp2000; aesthetics; musi; Swedish National Agency for Higher Education; syllabi; teacher training; kursplaner; ; ärarutbildning; musikämnet; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare forskning om och utvärderingar av musikämnets ställning i lärarutbildningen är syftet med förestående uppsats att ytterligare belysa musikämnets situation i den svenska lärarutbildningen såsom den manifesterar sig i kursplanerna på högskolor och universitet. Föremål för analys är samtliga lärarutbildningars kursplaner i det allmänna utbildningsområdet (AUO), som tillsammans med den nationella kursplanen i musik (Kp2000) utgör underlag för besvarandet av forskningsfrågan ?På vilket sätt förbereds lärarstudenter för musikundervisning enligt Kp2000??. LÄS MER

  2. 2. A web site analysis of music teacher education in Europe - A study of six countries

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tommy Lindskog; Anders Renberg; Thomas Tegler; [2007]
    Nyckelord :EVEDMUS; music teacher education; music education; programme analysis; curriculum; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : The present study is a part-study of the EVEDMUS (evaluation of teacher education in music) project aiming to examine the music teacher education programmes across Europe and Latin America. The overarching objective of the EVEDMUS project is to learn about the different conditions and causes in which the musical and educational knowledge is being constructed and identify factors in the programmes that influence quality as seen by different stakeholders. LÄS MER