Sökning: "Ekonomi och näringsliv"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Ekonomi och näringsliv.

  1. 1. Lärares perspektiv på studiebesök och gästundervisning inom samhällskunskapsundervisningen : Möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellinor Falk; [2024]
    Nyckelord :study visits; field trips; guest education; guest lectures; social studies; teacher perspective; studiebesök; gästundervisning; gästföreläsning; lärarperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : One of the main purposes with the subject of social studies is, according to The Swedish National Agency for Education (Skolverket), to foster future democratically active citizens and one way to achieve this is to use study visits and bring guests to the social studies education. The purpose of this study was therefore to research teachers’ opportunities and challenges to organize and conducting study visits and guest education. LÄS MER

  2. 2. "Jag får den frågan jätteofta, hur jag upplever att vara ensam kvinna i en mansdominerad värld." : En kvalitativ studie om svenska dagstidningars porträttering av manliga och kvinnliga vd:ar.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Haegerström; [2023]
    Nyckelord :Doing gender; göra kön; manliga och kvinnliga vd:ar; jämställdhet; porträttering.;

    Sammanfattning : Sweden is considered one of the countries that has come the furthest in terms of gender equality. Even so, gender stereotypes persist in the Swedish labor market and work against gender equality. According to previous research, it is among others the media that is considered a cause of perpetuating gender stereotypes. LÄS MER

  3. 3. Studenters intention att bosätta sig i Luleå efter avslutad examen : En kvalitativ studie om effekten av platskommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ida Engström; Nike Bergman; [2023]
    Nyckelord :Place branding; green place branding; place image; place identity; place communication; place physics; place word-of-mouth; Place branding; grön place branding; platsimage; platsidentitet; platskommunikation; place physics; place word-of-mouth;

    Sammanfattning : Forskningsproblem -  Hur kan kommunikationen av Luleås platsvarumärke utformas för att öka möjligheten att behålla flera studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen? Metod - En litteratursammanställning genomfördes i syfte att undersöka tidigare skriven litteratur inom ämnet. Ett teoretiskt ramverk sammanställdes därefter och har fungerat som en grund för intervjuguiden men också för upplägget på empiri- och analyskapitlen. LÄS MER

  4. 4. Att rädda eller att inte rädda bankerna? Hur stat och privat näringsliv samverkade under bankkrisen i Sverige 1991–1995

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Klara Järgenstedt; [2022-07-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This research aims to examine the crisis management of the Swedish banking crisis in 1991–1995. The study explores the role of the state and how the private sector participated in the crisis management. In the early 1990s, the Swedish banking system faced an unprecedented crisis. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieskolan, en arena för kampen mellan arbetare och kapital? : En kritisk diskursanalys av samhällskunskapsläromedel som sponsras av Svenskt Näringsliv och fackförbund.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Johan Romlid; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läromedelsmarknaden i Sverige är avreglerad vilket möjliggjort för alla att producera läromedel utan kvalitetsgranskning. I samhällskunskapen på gymnasiet är en del av det centrala innehållet riktat mot arbetsmarknaden, dess parter och samhällspåverkan. LÄS MER