Sökning: "Elitlicens"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade ordet Elitlicens.
11. Redovisning och värdering av humankapital i fotbollsklubbar : Kan detta överföras till traditionella företag?
Magister-uppsats, FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund och problem: Humankapitalet som motsvarar ett företags intelligens är en av företagens viktigaste tillgångar. I fotbollsklubbar är det bland annat spelarna som motsvarar klubbens kompetens. Däremot i traditionella företag är det de anställda som motsvarar intelligensen. LÄS MER
12. Idrottsaktiebolag eller spelrätt? : En jämförande studie mellan svenska och danska idrottsföreningars aktiebolag
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Sammanfattning Idrottsrörelsen har genomgått en rad förändringar sedan mitten av 1960-talet. Utvecklingen har allt eftersom skapat en idrottsrörelse där fokus inriktats på sportsliga och ekonomiska resultat istället för den ideella verksamhetens karaktär och identitet. LÄS MER
13. Den osynlige fotbollsspelaren : Redovisning av fotbollsspelare på balansräkningen
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Genom Svenska Fotbollförbundets införande av elitlicensen får fotbollsklubbar redovisa inköpta spelare som en tillgång eller kostnadsföra utgiften direkt. Dock får ej icke förvärvade spelare aktiveras på balansräkningen. LÄS MER
14. Spelarna : fotbollsklubbarnas största tillgång?
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Humankapital och intellektuellt kapital har fått en allt större betydelse de senaste decennierna. Detta har lett till att det har blivit alltmer komplicerat att redovisa en rättvisande bild av företagens tillgångar. LÄS MER
15. Ekonomistyrning i Svenska fotbollsklubbar
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Swedish clubfootball of today involves more money than ever before. This development depends on the higher interest for football in Sweden which generates more revenues from audience and TV-contracts, which leads to more money from sponsors and an increasing market for selling souvenirs. LÄS MER