Sökning: "Embodied Cognition"
Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden Embodied Cognition.
6. Att känna historien : - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Touching history – to create interesting entrances is a thesis in the field of information design focusing on spatial design. Many museum experiences have been characterized by the gaze. Different barriers in forms of showcases, ropes and exhortations have made the visitor into an observer. LÄS MER
7. Designing for Musical Bodies : An Exploration of the Musician–Instrument Relationship
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Drawing on phenomenology and the theory of embodied music cognition, and the idea that music is movement and the way we experience music is related to movement and to our bodies, the design and conception of a musical instrument is carried out through a soma design process, with the non-dualistic body at center. In addition to the use of design fiction as a means to imagine new design possibilities, practical somaesthetics are a part of the design process through the bodily practices of Dalcroze eurhythmics and instrument defamiliarisation. LÄS MER
8. Att förstå hållbarhet genom konstnärligt skapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelse kring hur konstnärlig verksamhet kan hjälpa elever till en integrerad förståelse för hållbarhet. Pedagoger inom de estetiskt praktiska ämnena talar om estetiska lärprocesser och att man kan lära genom konst. LÄS MER
9. Autonomy and Relational Cognition : Autonomy From a Cognitive Science Perspective
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : I argue that autonomy is substantially relational by appealing to a variety of findings from the cognitive sciences. I gather findings related to a variety of paradigms of the cognitive sciences under the collective banner Relational Cognition and argue that these speak in favor of contingent relational accounts of autonomy by demonstrating the relational nature of cognition and agency. LÄS MER
10. Kroppsligt förankrat lärande i matematiken : en studie om synliggörandet av elevers räknestrategier i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera vilka räknestrategier inom addition och subtraktion elever i årskurs 1 använder sig av när de räknar inom talområdet 0–20. Tre rörelseaktiviteter har designats för studien som ska hjälpa eleverna att visa sina räknestrategier med kroppen som laborativt redskap. LÄS MER