Sökning: "Embodied Cognition"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden Embodied Cognition.

  1. 11. Med fingrar, haka, läpp och tår – resultatet av räknandet jag får : En kvalitativ studie av elevers handgester när de löser aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Klingberg; [2020]
    Nyckelord :embodied cognition; gestures; finger counting; arithmetic; mathematics; embodied cognition; gester; aritmetik; fingerräkning; matematik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur elever i de lägre åldrarna använder handgester när de löser aritmetikuppgifter. Den teoretiska utgångspunkten i studien är embodied cognition, där det centrala i teorin är att vi lär oss genom kroppen. LÄS MER

  2. 12. Handgester - ett sätt att uttrycka matematik : En observationsstudie av elevers användande av gester i geometri

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Andersson; [2020]
    Nyckelord :gestures; mathematics; geometry; embodied cognition; Gester; matematik; geometri; embodied cognition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur elever i lågstadiet använder sig av gester för att kommunicera och uttrycka sig i matematik. För att besvara syftet utgår studien från två forskningsfrågor som fokuserar på elevers gester och muntlig kommunikation i samband med att de bygger en konstruktion med tre-dimensionella geometriska kroppar. LÄS MER

  3. 13. Jorden är en apelsin : En studie i hur olika visuella narrativ påverkar ett barns förståelse av en metafor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Olsson; [2020]
    Nyckelord :Informationsdesign; informativ illustration; visuell metafor; läromedel; läromedelsillustration;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete i informationsdesign med inriktningen informativ illustration. Arbetet har genomförts i samarbete med läromedelsförlaget Natur & Kultur som arbetar med en re-design av PULS SO-boken Grundbok för årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 14. Kognitiva respektive kroppsliga strategier vid handskrivning hos elever i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Therése Landström; [2019]
    Nyckelord :handwriting; writing with pencil; writing acquisition; writing strategies; cognitive strategies; bodily strategies; embodied cognition; handskrift; skrivning med penna; skrivinlärning; skrivstrategier; kognitiva strategier; kroppsliga strategier; embodied cognition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod bidra till befintlig forskning om olika strategier som elever i årskurs 1 och 2 använder sig av vid handskrivning. I studien använder jag mig av individuella intervjuer med både lärare och elever, samt observationer av elever när de skriver med penna. LÄS MER

  5. 15. IT’S AN ART TO SUSTAIN YOUR BODY IN SCHOOL Learning about your body moving in classroom practice

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Wolfgang Weiser; [2018-07-02]
    Nyckelord :Somatic education; micro- movements; relation body; space;

    Sammanfattning : Purpose: The study is about learning body movements in classroom praxis. The aim is to analyse the so-called ”micro-movements” in a classroom practise, by how pupils use and acquire body, bodily movement, positions and positioning in the classroom. LÄS MER