Sökning: "Empati skola"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden Empati skola.
21. I vilken mån upplever studenter att de fått kunskaper kring utvecklingssamtal och åtgärdsprogram under sin utbildning? : En kvantitativ samt en kvalitativ studie om lärarstudenters uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i vilken mån studenterna uppfattar att de har fått kunskaper kring utvecklingssamtal och åtgärdsprogram under sin utbildning samt vilka kunskaper det är som lyfts fram. Genom en enkät till studenter på Uppsala universitet samt en gruppintervju av lärarstudenter har studien velat kartlägga i vilken mån studenter upplever att deras utbildning har gett dem kunskap kring arbetet med utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. LÄS MER
22. Normkritisk pedagogik. En väg till en skola för alla?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om normkritisk pedagogik kan vara en väg mot en skola för alla och i så fall, på vilket sätt? Teori: Den kritiska teorin har valts som övergripande ansats, där tolkningen bör få människor att tänka till och tänka om, men även teorier om sociala representationer, intersektionalitet och queer har använts. Sociala representationer är gemensamma föreställningar om världen som skapas genom kommunikation och interaktion. LÄS MER
23. Utopi eller verklighet, en likabehandlingsplan för alla? - en diskursanalys av fyra västsvenska skolors likabehandlingsdokument
C-uppsats,Sammanfattning : Med anledning av den nya lagstiftningen om likabehandling har jag valt att fokusera mittexamensarbete om hur skolor artikulerar alla barns lika rättigheter. Studiens syfte har varit attjämföra olika likabehandlingsdokuments tillämpning och formulering av internationella ochnationella direktiv med utgångspunkt från den kulturella och normativa värdegrund skolan vilarpå. LÄS MER
24. Med hästen som pedagog, mentor och kamrat : En studie av hästar inom den djurassisterade pedagogiken samt deras betydelse för skolungdomars personliga utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Djurassisterad pedagogik har flera tänkbara tillämpningsområden i skolan. Djur har visat sig inverka positivt på den sociala miljön i skolan. Djur har en positiv effekt på elevernas koncentrationsförmåga, motivation och problemlösningsförmåga. LÄS MER
25. Utan hunden hade jag varit någon annan : Hundens betydelse under gymnasietiden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Eleverna i denna studie går naturbruksprogrammets hundinriktning. Denna studie fokuserar på elevernas berättelser om hundens betydelse för dem personligen och för studierna. LÄS MER