Sökning: "Empati skola"
Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden Empati skola.
11. Fritidshemmet och den sociala inlärningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur pedagogerna på fritidshem främjar barns sociala utveckling. I styrdokument och litteratur om fritidshemmets roll tas det upp hur arbete ska främja utveckling hos individer, men sällan hur det ser ut i verkligheten. LÄS MER
12. "Alltså, vi har läst mer om hur det varit för indianerna än hur det varit för samerna" : Hur resonerar sju högstadielärare om Sveriges officiella minoriteter och minoritetsspråk i sin undervisning?
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I denna uppsats har målet varit att försöka skapa en uppfattning om hur lärare säger sig resonera kring styrdokumentens skrivningar om Sveriges nationella minoriteter, hur de hävdar att deras förkunskaper i ämnet ser ut och sedermera hur de säger sig planera och utföra undervisningen kopplat till minoriteterna. Genom kvalitativa intervjuer med sju högstadielärare - tre svensklärare och fyra samhällskunskaps- och historielärare har vi kommit fram till att endast en av de intervjuade lärarna har fått med sig någon kunskap om de nationella minoriteterna från sin lärarutbildning. LÄS MER
13. Bara dom blir lyckliga. Diskurser kring normalitet i förskolans likabehandlingsarbete.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractI Sverige har varje förskola och skola enligt skollagen skyldighet att upprätta och följa upplikabehandlingsplaner. Dessa ska utgå från barnkonventionen och diskriminerings-lagstiftningen och säkra barnens rätt till en jämlik och likvärdig förskoletid. LÄS MER
14. Religionsundervisningen i den åländska skolan : dess problematik, bakgrund och möjliga lösningar
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur dagens religionsundervisning kunde förändras för att bättre passa in i dagens skola och nutida samhälle. Uppsatsens vetenskapssyn är hermeneutisk, metoden är kvalitativ och har en induktiv ansats. LÄS MER
15. Pedagogers uppfattning om konflikter och konflikthantering i skolans tidigare årskurser
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Denna studie handlar om att ta reda på hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser på konflikter ideras elevgrupp, vad som orsakar konflikter samt hur de hanterar dessa.Det som också uppmärksammas i studien är om pedagogerna anser att deras strategier ochmetoder ger resultat i deras arbete med konflikthantering. LÄS MER