Sökning: "Etnografisk inspirerad studie"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Etnografisk inspirerad studie.
1. Disposing the future : An institutional analysis of municipal food waste prevention in Sweden
Master-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Food waste is a complex issue with environmental, social, and economic consequences. Approximately one third of the food produced for human consumption is annually wasted and the need to prevent food waste is discussed in the public debate, policy outcomes, and sustainable development goals. LÄS MER
2. Hantverksaktivism & samhällsengagemang. En studie i grundskoleelevers uppfattning av textilslöjd i närsamhället.
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever i årskurs 5 och 9 uppfattar textilslöjden i närsamhället före och efter de arbetat konkret med en uppgift inspirerad av hantverksaktivism och textilslöjdens kommunikativa funktion. Textilslöjd i närsamhället är ett abstrakt koncept som elever generellt har svårt att uppfatta. LÄS MER
3. Vilka är handlingarna bakom industriföretagens hållbarhetsskandaler? : En kvalitativ studie på 278 globala hållbarhetsskandaler
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Hållbarhetsskandaler har på senare tid blivit uppmärksammat som ett mer följdriktigt mått på företagens hållbarhetsarbete än de idag mest förekommande hållbarhetsmåtten. Däremot har ingen tidigare utförd studie kartlagt de handlingar som utlöser företagens hållbarhetsskandaler. LÄS MER
4. Tyst läsning i skolan. Observationer och intervjuer av elever i årskurs 3
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: Tyst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter, The simple view of reading, Matteuseffekten. AbstractTitel: Tyst läsning i skolan – observationer och intervjuer av elever i årskurs 3. LÄS MER
5. EN MENINGSSKAPANDE PROCESS? : En studie om hur iscensättningen av skrivundervisningen underlättar elevers meningsskapande genom bild som språklig uttrycksform
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : I dagens globala informations- och kommunikationssamhälle ställs det krav på att individer ska ha förmågan att kunna använda olika redskap för att kommunicera och därmed skapa sociala relationer. Inom svenskämnesdidaktisk forskning har olika språkliga uttrycksformer i relation till meningsskapande fått en större uppmärksamhet och förankring. LÄS MER