Sökning: "Externt fokus"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden Externt fokus.

  1. 1. When Flying is Inevitable : How international companies and business travelers can contribute to the transformation towards a future of sustainable aviation

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Frida Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Carbon Neutral; Business aviation; Sustainable Aviation; Sustainable Strategy; Sustainable Aviation Fuel; Hydrogen; Electric; Switzerland; Technology-Push; DemandPull.; Koldioxidneutralt; affärsflyg; hållbart flyg; hållbar strategi; hållbart flygbränsle; vätgas; elflyg; Schweiz; Technology-Push; Demand-Pull;

    Sammanfattning : This thesis emerged from a question that had been repeating itself in my head for a long period of time: If myself and the rest of the world face the fact that we are likely to keep flying for years to come for reasons somehow considered valid, how can we at the same time still contribute efficiently to achieving a more sustainable future of aviation? Based on this dilemma and focusing on the factor of impact, an actor with the power of creating a larger impact than a single individual was firstly identified. This actor also provides the perspective used in this thesis. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  3. 3. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  4. 4. Investigation of current sensing techniques for a high bandwidth application : Focusing on Hall-Current Sensing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Enric Ametller; [2023]
    Nyckelord :Current sensing; High bandwidth; Inverter; Hall-sensors; Strömavkänning; Hög bandbredd; Inverter; Hall-sensorer;

    Sammanfattning : With the ongoing surge in electrification within the automotive industry, the demand for high-power inverters is steadily on the rise. Furthermore, these inverters are now expected to handle increased power loads while maintaining enhanced efficiency. LÄS MER

  5. 5. Externa styrelseledamöters och revisorns roller i familjeföretag : Med särskilt fokus på substitutions- och komplementeffekt som råder mellan dessa två aktörer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Lana Mowed; Sanaa Al-Hosary; [2023]
    Nyckelord :Family business; Roles; Auditor; External board member; Substitution effect; Complementary effect; Familjeföretag; Roller; Revisor; Extern styrelseledamot; Substitutionseffekt; Komplementeffekt;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Familjeföretag är oftast i behov inom olika områden av ett externt stöd som är oberoende från familjen och företaget. Revisorer och externa styrelseledamöter är två exempel som kan vara mycket värdefulla aktörer att ha i familjeföretag. LÄS MER