Sökning: "Förintelsen historiebruk"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Förintelsen historiebruk.

  1. 6. Om detta ska de kunna : Två kvalitativa intervjustudier om historielärares erfarenheter kring att undervisa om folkmord efter läroplansreformerna 2011 och vilka betydelser deras olika urval kan få

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Albin Hellström; Joacim Ek; [2017]
    Nyckelord :Historiebruk; Undervisningsmetoder; Folkmord; Historiemedvetande; Förintelsen;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and analyze how swedish history teachers teach about genocide and to find out if the introduction of the new curricula in 2011 has caused any changes in the planning and implementation of their teaching methods. The essay, which consists of two sub-studies, have been inspired Niklas Ammerts study Om vad och hur ’må’ ni berätta? The theoretical starting points have been the didactic triangle and the use of history. LÄS MER

  2. 7. How is the Holocaust described in three different

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :José Monteza Castillo; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I kursplanen för ämnet historia på grundskolan står skrivet att undervisning bl.a. ska ge eleverna möjlighet att utveckla sitt historiemedvetande, ge dem kunskap om hur historia kan använda för olika syften samt att eleverna ska få kunskap om hur historia skapar identitet hos individer. LÄS MER

  3. 8. En analys av Schindlers list utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Tuvesson; [2012]
    Nyckelord :film; historiemedvetande; historiebruk; historiedidaktik; Schindlers List; Spielberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Steven Spielbergs film Schindlers list med utgångspunkt i de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande och historiebruk. Arbetet baseras således på en analys av filmen. LÄS MER

  4. 9. Förintelser - en studie av svenska historieläromedels framställning av 1900-talets folkmord (Holocausts - a study of how the genocides of the 20th century are represented in Swedish history textbooks)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erik Sjöberg; [2006]
    Nyckelord :historiedidaktik; historiebruk; Levande historia; läromedel; orientalism; värdegrund; history didactics; uses of history; textbooks; orientalism;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i det förnyade politiska intresse för historieundervisningens innehåll, som följde på regeringens informationssatsning ”Levande historia”, undersöks bilden av 1900-talets folkmord i ett antal läroböcker i historia för gymnasiet från 1990-talet och början av 2000-talet, med särskild tonvikt på vilket urval författarna gör samt vilka förklaringar som presenteras till att de kunde äga rum. Även principerna för urvalet av det kunskapsstoff som förmedlas samt möjliga konsekvenser av detta diskuteras. LÄS MER