Sökning: "Förskollärares arbete kring flerspråkiga"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden Förskollärares arbete kring flerspråkiga.
21. ”Mitt språk, hennes språk, det finns olika språk” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete gällande flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Förskolan är idag en mötesplats där olika kulturer möts och många språk finns representerade. Den språkliga mångfalden bidrar till svårigheter för många förskollärare att kunna arbeta med flerspråkigheten då strategier och kompetenser saknas. LÄS MER
22. En intervjustudie om några förskollärares synsätt och förhållningssätt kring flerspråkighet.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka huruvida flera förskollärare definierar sitt synsätt och förhållningssätt gentemot flerspråkighet. Syftet är även att undersöka när dessa förskollärare anser att arbete med flerspråkighet är aktuellt. LÄS MER
23. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolans verksamhet. För att få en klarare uppfattning kring hur förskollärarna arbetar, har vi valt att använda oss av frågeställningar som berör samt belyser vilka metoder och arbetssätt de använder sig av för att främja barns språkutveckling likväl vilka arbetssätt och metoder förskollärare använder sig av för att anpassa verksamheten till de flerspråkiga barnen. LÄS MER
24. Förskollärares erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad kunskap om förskollärares erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barn. Studien är gjord utifrån intervjuer med sex förskollärare på två mångkulturella förskolor. I studiens resultat synliggörs förskollärarnas erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barn. LÄS MER
25. Förskollärares arbete kring flerspråkiga barns modersmål : En kvalitativ studie som beskriver hur förskollärare tillvaratar förskolebarns modersmål
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sitt arbete med flerspråkiga barns modersmål i verksamheten. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där empirin består av intervjuer. Fyra förskollärare har intervjuats till arbetet. LÄS MER