Sökning: "Förskollärares arbete kring flerspråkiga"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden Förskollärares arbete kring flerspråkiga.

  1. 21. ”Mitt språk, hennes språk, det finns olika språk” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete gällande flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fatima Adan; Tatiana Hernandez Castro; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; flerspråkighet; translanguage; kvalitativ studie; språkkompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är idag en mötesplats där olika kulturer möts och många språk finns representerade. Den språkliga mångfalden bidrar till svårigheter för många förskollärare att kunna arbeta med flerspråkigheten då strategier och kompetenser saknas. LÄS MER

  2. 22. En intervjustudie om några förskollärares synsätt och förhållningssätt kring flerspråkighet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Shilan Kozad; Mahtab Zayani; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka huruvida flera förskollärare definierar sitt synsätt och förhållningssätt gentemot flerspråkighet. Syftet är även att undersöka när dessa förskollärare anser att arbete med flerspråkighet är aktuellt. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arbnora Biljali Ilazi; Roqia Ayubi; [2018]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolans verksamhet. För att få en klarare uppfattning kring hur förskollärarna arbetar, har vi valt att använda oss av frågeställningar som berör samt belyser vilka metoder och arbetssätt de använder sig av för att främja barns språkutveckling likväl vilka arbetssätt och metoder förskollärare använder sig av för att anpassa verksamheten till de flerspråkiga barnen. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Andersson; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Modersmål; Språkutvecklande arbete; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad kunskap om förskollärares erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barn. Studien är gjord utifrån intervjuer med sex förskollärare på två mångkulturella förskolor. I studiens resultat synliggörs förskollärarnas erfarenheter kring arbetet med flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 25. Förskollärares arbete kring flerspråkiga barns modersmål : En kvalitativ studie som beskriver hur förskollärare tillvaratar förskolebarns modersmål

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rose-Marie Desanginés; Lisa Pålsson; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sitt arbete med flerspråkiga barns modersmål i verksamheten. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där empirin består av intervjuer. Fyra förskollärare har intervjuats till arbetet. LÄS MER