Sökning: "Förskollärares arbete kring flerspråkiga"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden Förskollärares arbete kring flerspråkiga.

  1. 11. Förskollärares förhållningssätt och arbete med barns flerspråkighet : i ett pedagogiskt och samhällsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Etsegenet Ditta; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; undervisning; utveckling; språk; syn; stöd; modersmål;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på tre intervjuer med tre erfarna förskollärare som delar med sig av sina upplevelser och kunskaper kring att arbeta med flerspråkiga barn. Studien diskuterar flerspråkighet ur olika synvinklar och behandlar ämnet flerspråkighet från både ett samhälls och pedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och arbetssätt kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Lundkvist; Heidi Ramström; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; barn; erfarenhet; flerspråkighet; förskollärare;

    Sammanfattning : Kultti (2014) beskriver att när det kommer till det flerspråkiga barnets lärande så sker mycket av den språkliga dimensionen i förskolans lärmiljö. Läroplanen för förskolan belyser en likvärdig utbildning för barnet där språket och utvecklingen hör ihop (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 13. Jag vet vad jag ska göra, men inte hur? : Förskollärares och lärares syn på barns flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Backman; Ninni Wahlström; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; nationella mål; flerspråkig undervisning;

    Sammanfattning : Studien kommer att belysa hur förskollärare och lärare ser på den egna flerspråkiga undervisningen. Studien behandlar tidigare forskning och intervjuer med både lärare och förskollärare. LÄS MER

  4. 14. ”Lever vi i två helt skilda världar? Nej det gör vi egentligen inte” : Förskollärares erfarenheter av arbete med flerspråkighet och samverkan mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Fridlund; Alice Vanek; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärares erfarenheter och beskrivningar kring att möta barn och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska och samverkan mellan förskolan och förskoleklassen i relation till flerspråkiga barn. Studien bygger på en tematisk analys av fem intervjuer med förskollärare verksamma i förskola och förskoleklass och tar ansats i det teoretiska perspektivet, relationskompetens. LÄS MER

  5. 15. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En studie om förskollärares uppfattningar av arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Diala Mohamed; Hind Ata; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Preschool class; Preschool teacher; Multilingualism; Multilingual children; Native language; Interaction; Didactics; Communication; Förskola; Förskoleklass; Förskollärare; Flerspråkighet; Flerspråkiga barn; Modersmål; Interaktion; Didaktik; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få djupare kunskap och större förståelse om hur förskollärare uppfattar arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Studien utgår från tre frågeställningar. LÄS MER