Sökning: "FPS-spel"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet FPS-spel.

  1. 1. The Impact of Diegetic and Non-diegetic User Interfaces on the Player Experience in FPS Games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Aryan Khazanehdarloo; Karim Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Diegetic Interface; Non-diegetic interface; User Interface; Player Experience; Immersion; Game difficulty; First-person shooter; Diegetisk gränssnitt; Icke-diegetisk gränssnitt; Användargränssnitt; Spelupplevelse; Immersion; Spelsvårighetsgrad; Förstapersonsskjutare;

    Sammanfattning : In this study, a video game prototype was developed to research the impacts of diegetic and non-diegetic interfaces on two facets of player experience in the context of video games, game difficulty and immersion. A total of 10 participants took part in a play session where they played the prototype, which was followed by semi-structured interviews where the participants discussed their perceived player experience. LÄS MER

  2. 2. Determinism eller slump : Hur påverkas spelupplevelse av adaptiv kontra slumpmässig dynamisk musik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Johansson; Carl Olander; [2022]
    Nyckelord :Datorspel; determinism; slump; adaptiv-musik;

    Sammanfattning : Forskning visar på att adaptiv musik har positiva effekter på spelupplevelsen och att det föredras över linjär musik. Denna studie undersöker därför de dynamiska aspekterna som skiljer adaptiv från linjär musik genom att explorativt undersöka hur spelare beskriver skillnader i spelupplevelse i ett FPS-spel som baseras på adaptiv musik i jämförelse med dynamisk musik vars musikaliska förändringar sker baserat på slump. LÄS MER

  3. 3. Musik och ljud i virtuellavärldar : En soundscape-analys av tv- och datorspelen Battlefield 1 och It Takes Two

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sam Nydélius Larsson; [2022]
    Nyckelord :datorspel; tv-spel; soundscape; filmfunktioner; musik i spel; ljud i spel; ludomusicology; ljudlandskap; dieges;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ljudet och musiken i två svenska speltitlar vid namn Battlefield 1 och It Takes Two. Battlefield 1 från år 2016 är ett fps spel medans It Takes Two från år 2021 är ett action-äventyr spel. Det är en nivå från vardera spelsom det fokuseras på. LÄS MER

  4. 4. Spelarbeteende : Och hur det påverkas av erfarenhet från andra genrer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lukas Engholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningen använder sig av observation med observatören som deltagare som insamlingsmetod. Det innebär att testpersonerna är medvetna om studiens syfte och att de blir observerade. LÄS MER

  5. 5. "Verkligheten anropar!" : En kvalitativ studie om upplevelsen av flow och immersion för användare av Mutiplayer FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ida Johansson; Andreas Goldmann; [2021]
    Nyckelord :Flow; Immersion; FPS; Flow theory; Flow; Immersion; FPS; Flow theory;

    Sammanfattning : Användarupplevelse anses vara en viktig aspekt inom dagens spel och utgör en betydande roll för framgång inom branschen. Flertal funktioner bör beaktas vid utvecklingen av optimal upplevelse och eftersom spelindustrin ständigt utvecklas måste även människans kunskap om komponenterna som skapar den optimala upplevelsen utvecklas. LÄS MER