Sökning: "Filmade"
Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade ordet Filmade.
1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER
2. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER
3. KONSTEN ATT RESTAURERA OSTRONBANKAR En undersökning av predationspåverkan på restaurering av europeiskt platt ostron (Ostrea edulis)
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : Det europeiska platta ostronet, Ostrea edulis, räknas som en nyckelart och som ekosystemingenjör men hotas av mänskliga aktiviteter. Syftet med den här studien är att utvärdera effektiviteten av en av de metoder som används idag för att återetablera ostronbestånd, att plantera ut laboratorieodlade ostron för beståndsförstärkning, genom att undersöka utsättnings miljöns påverkan på ostronens överlevnad. LÄS MER
4. Det muntliga anförandet i gymnasieskolan : En kvalitativ studie av elevers retoriska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I följande studie undersöks gymnasieelevers retoriska utveckling mellan kurserna svenska 1 och svenska 3. Syftet med studien är att få en inblick i huruvida det sker en retorisk och språklig utveckling under gymnasieåren. LÄS MER
5. Hur mellanstadieelever lär sig samhällsekonomi utifrån ett flödesschema : Ett variationsteoretiskt perspektiv på lärande
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Den här studien syftade till att få ökad förståelse för hur elever i årskurs fem kan utveckla kvalificerad förståelse om samhällsekonomins komplexa samband med hjälp av ett flödesschema. Studien fokuserade på vilka kritiska aspekter av det samhällsekonomiska systemet som eleverna tycktes urskilja i en lektion som fokuserade detta innehåll. LÄS MER