Sökning: "Ge oss tid"

Visar resultat 1 - 5 av 401 uppsatser innehållade orden Ge oss tid.

  1. 1. Tryggare pedagoger i förskolans dramaundervisning - Ett utvecklingsarbete om pedagogers förutsättningar och möjligheter att använda drama.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Fernberg; Lisa Wålm Andersen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; trygghet; drama; pedagoger; förskollärare; självkänsla; utvecklingsarbete; aktionsforskning.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla pedagogers möjligheter att använda drama i förskolan. En förhoppning är även att pedagogernas trygghet inför att använda drama i verksamheten, ska öka genom detta utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. Gestaltningen av tid i Arrival

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Viktor Neregård; Jakob Burström; [2024]
    Nyckelord :Arrival 2016 ; Pusselfilm; Berättarnivåer; Heterogen temporalitet; storytid och diskurstid;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det går att arbeta med tid och berättarnivåer som element för att skapa effektiva, komplexa och ändå begripliga pusselfilmer, genom att analysera hur tiden och tidsuppfattningen i filmen Arrival (2016) gestaltas för tittaren. Analysen utgår från hur den icke linjära tidsuppfattningen skildras för tittaren. LÄS MER

  3. 3. Behandlares, handledares och utbildares upplevelser av arbete med Emotion Regulation Group Therapy ur ett implementeringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isabell Dimblad Gonzalez; Johanna Victorén; [2024]
    Nyckelord :Emotion Regulation Group Therapy; implementering; möjligheter och utmaningar; behandlares upplevelser Emotion Regulation Group Therapy; implementation; facilitators and barriers; therapists’ experiences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huruvida en metod används och sprids i rutinmässig vård beror inte enbart på behandlingseffekt utan även på effektiviteten i implementeringen. Den manualbaserade gruppbehandlingen Emotion Regulation Group Therapy (ERGT) har ännu inte undersökts utifrån dess implementeringsprocess. LÄS MER

  4. 4. The Role of Uni- and Multivariate Bias Adjustment Methods for Future Hydrological Projections and Subsequent Decision-Making

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapslära

    Författare :Anna Merle Liebenehm-Axmann; [2024]
    Nyckelord :Bias adjustment methods; future hydrological climate projections; statistical analysis; future streamflow analysis; biasjusteringsmetoder; framtida hydrologiska projektioner; statistisk analys; framtida vattenförings analys;

    Sammanfattning : Climate models are essential for generating future climate projections. However, due to simplifications, the models can produce systematic differences between output and reality, which is referred to as model bias. Bias adjustment methods aim to reduce this error, which is important for making future projections more reliable. LÄS MER

  5. 5. Indocyanine-green fluorescence imaging to detect anastomotic insufficiency after esophagectomy

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Förbränningsfysik

    Författare :Love Kildetoft; [2024]
    Nyckelord :Fluorescence; Imaging; Indocyanine-green; ICG; Esophageal cancer; Physics; Photonics; Image Analysis; Blood Perfusion; Anastomotic leakage; Anastomotic insufficiency; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This research project is concerned with the development of simulation models and image analysis algorithms, as well as instrumentation for characterizing anastomotic leakages after a patient has undergone surgery for esophageal cancer. Anastomotic leakage is a high-incidence complication after esophagectomy, a surgical procedure for esophageal cancer. LÄS MER