Sökning: "Institutionen för ekonomi och företagande; Södertörns högskola"
Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden Institutionen för ekonomi och företagande; Södertörns högskola.
16. Charterresan : ett nöje som medför ansvar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Uppsatsen ämnar undersöka om Ving, Apollo och Fritidsresor tar ett ansvar för att uppnå hållbar turism. Detta undersöks bland annat genom arrangörernas hemsidor samt att turistens perspektiv belyses i en enkätundersökning. LÄS MER
17. Linjeutvidningens värde : Konsumenternas utvärdering av linjeutvidgade produkter och dess relation till prissättningen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : A common assumption in marketing is the wider variety of product a corporation has, the better for the consumer: more product - more choices. Companies often develop a line extension to broaden consumer range through product attributes including quality, function and design. LÄS MER
18. Bolagsstyrning : En kartläggning av styrelsers arbete med strategifrågor i svenska börsnoterade bolag
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Corporate governance intensified due to the corporate scandals in the USA which led to a new law the so called Sarbanes-Oxley Act (SOX). In 2005 the "Svensk kod för bolagsstyrning" (The Code) was introduced. The main purpose of The Code is to strengthen the confidence in Swedish companies quoted on the Stockholm Stock Exchange. LÄS MER
19. Vilka faktorer är viktiga för att företagens samhällsansvar ska ge långsiktig överlevnad? : En studie av tre svenska modeföretag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Företagens samhällsansvar är ett socialt fenomen, som blivit viktigare allteftersom konkurrensen på marknaden ökat. Detta medför att företagen måste utveckla strategier och förändra affärsidéer för att överleva på den framtida marknaden. LÄS MER
20. Ett starkt varumärke: en otillbörlig konkurrensfördel vid privatisering? : En jämförande studie av Apoteket Shop och The Body Shop
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Syfte: Syftet är att analysera och utvärdera Apoteket Shop och The Body Shop som varumärke Metod: Denna studie har utgått ifrån ett holistiskt synsätt. Det valda teoretiska förhållningssättet är deduktion och en kvalitativ forskningsmetod i form av djupintervjuer samt kvantitativ forskningsmetod i form av en enkätundersökning. LÄS MER