Sökning: "Intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 16 - 20 av 519 uppsatser innehållade orden Intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 16. Alla har rätt till rörelse : En intervjustudie om lagidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linus Andrae; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disabilities; parasport; social competence; Intellektuell funktionsnedsättning; parasport; socialkompetens;

    Sammanfattning : Alla ska ha rätt rörelse och att få vara delaktig i en lagidrott. Inom lagidrotten lär sig individer att ta ansvar, samarbeta och flera andra sociala färdigheter som sedan kan komma till nytta i det vardagliga livet. Idrotten har alltid betytt mycket och den glädjen som lagidrott ger ska delas med andra. LÄS MER

  2. 17. Delaktighet i beslutsfattandet för människor med intellektuell funktionsnedsättning : En kvalitativ intervjustudie i föreningar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle

    Författare :Aline Groh; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning – delaktighet – beslutsfattande – kritisk realism – föreningar – kvalitativa intervjuer – biopsykosocial;

    Sammanfattning : Full delaktighet i föreningar och i beslutsfattande processer för alla människor på alla nivåer anses vara eftersträvansvärt av internationella konventioner. Forskning visar dock att människor med intellektuell funktionsnedsättning upplever många inskränkningar i delaktigheten inklusive i delaktigheten i beslutsfattande processer. LÄS MER

  3. 18. Vem får ligga? : Enhetens handlingsutrymme för sexualitet på LSS-gruppbostäder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Tove Lindgren Tetens; Mattias Wellander Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Unit´s managers; room of action; intellectual disability; emotional labour; sexuality and Sense of Coherense; Enhetschefer; handlingsutrymme; intellektuell funktionsnedsättning; emotionellt lönearbete; sexualitet och KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka vilket handlingsutrymme som enhetschefer har på LSS-gruppbostäder med att ge möjlighet för sin personal att arbeta med brukarnas sexualitet och sexuella hälsa. Vi vill undersöka hur chefen kan stödja personalen i detta arbete. LÄS MER

  4. 19. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  5. 20. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER