Sökning: "Internationally adopted children"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Internationally adopted children.

  1. 1. Talproduktion och förståelighet hos internationellt adopterade 6-9-åriga barn med och utan unilateral läpp-käk-gomspalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lindberg; Ellen Svensson; [2021-02-03]
    Nyckelord :Internationell adoption; läpp-käk-gomspalt; talproduktion; förståelighet; skolålder; International adoption; cleft lip and palate; speech production; intelligibility; school;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka talproduktion och förståelighet hos 56 internationellt adopterade 6–9-åriga barn med och utan läpp-käk-gomspalt (LKG) samt att undersöka sambandet mellan talproduktion och förståelighet. Förståelighet på ordnivå, medelvärde på Intelligibility in Context Scale (ICS), procent korrekta konsonanter (PCC) och procentuell förekomst av symtom på velofarynxinsufficiens beräknades för samtliga deltagare. LÄS MER

  2. 2. Barns rätt till individuell klagorätt : En analys av för- och nackdelar med ett svenskt ratificerande av barnkonventionens tredje tilläggsprotokoll

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Kajsa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Third Optional Protocol; individual complaints; children as right holders; capabilities.;

    Sammanfattning : There are three Optional Protocols to the UN Convention on the Rights of the Child. The first one is about children in armed conflict and the second about the Sale of children, Child Prostitution and Child Pornography. LÄS MER

  3. 3. Talproduktion och velofarynxfunktion hos internationellt adopterade femåriga barn födda med bilateral läpp-käk-gomspalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lotten Bergmark; Lovisa Bugge; [2018-12-13]
    Nyckelord :läpp-käk-gomspalt; internationell adoption; tal; artikulation; velofarynxfunktion; cleft palate; international adoption; speech; articulation; velopharyngeal function;

    Sammanfattning : Föreliggande studie ämnade undersöka talproduktion och velofarynxfunktion hos internationellt adopterade femåriga barn födda med bilateral läpp-käk-gomspalt och jämföra mot en jämnårig svenskfödd kontrollgrupp med bilateral läpp-käk-gomspalt. Utifrån fonetisk transkription av målfonem beräknades artikulationsförmåga i procent korrekt producerade konsonanter, procent korrekt artikulationssätt och procent korrekt artikulationsställe. LÄS MER

  4. 4. Narrativ förmåga och verbalt arbetsminne hos en grupp 6-9 åriga internationellt adopterade barn med läpp-käk-gomspalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ida Johansson; Loisa Sandström; [2018-12-13]
    Nyckelord :Internationellt adopterad; läpp-käk-gomspalt; narrativ förmåga; verbalt arbetsminne; adoptionsålder; Internationally adopted; cleft lip and palate; narrative ability; verbal working memory; age at adoption;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöktes den narrativa förmågan och det verbala arbetsminnet hos 56 internationellt adopterade barn i åldrarna 6-9 år. I studien fanns två deltagargrupper; en grupp med unilateral läpp-käk-gomspalt och en grupp utan läpp-käk-gomspalt. LÄS MER

  5. 5. Adoption of Place-based Learning in a Rural Primary Government School in India

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Deepti Bhat; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : There is a growing body of research internationally on place-based learning (PBL) and its contribution to the development of connectedness to the local place, enhancement of ecological awareness and its overall impact on learning. This research conducted in two government primary schools in two different villages situated in the state of Karnataka and Tamil Nadu provides insights into the possibilities for the adoption of PBL in rural schools in India. LÄS MER