Sökning: "Johanna Stenberg"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden Johanna Stenberg.

  1. 6. Berätta då : En narratologisk och tematisk analys av alla vilda och Kärlek i Europa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Johanna Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Birgitta Stenberg; autobiographical novel; communication; gender; ethnicity; identity; identity narrative; narrative structure; the self-reflexive project.;

    Sammanfattning : The focus of this study is on how the identity narrative is constructed and how the narrative effects the reader’s perception of the protagonist’s identity in the autobiographical novels Kärlek i Europa and alla vilda by Birgitta Stenberg. The discourse of autobiographical writing is used to analyse the novels with the perspective that an autobiographical text communicates with it’s readers. LÄS MER

  2. 7. Den ständiga väntan på en livsförändring : Patienters erfarenheter av att vänta på en organtransplantation - en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medicin- och vårdvetenskap

    Författare :Sophie Karlsson; Johanna Stenberg; [2016]
    Nyckelord :Experience; Organ transplantation; Patients; Waiting; Erfarenheter; Organ transplantation; Patienter; Väntan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet patienter som väntar på en organ transplantation har ökat stadigt under de senaste årtiondena. En förutsättning till att väntetiderna skall förkortas är att efterfrågan av organ blir mättat. Efterfrågan av organ är större än tillgången, detta medför förlängda väntetider inför en organ transplantation. LÄS MER

  3. 8. Boksamtal som pedagogiskt verktyg : En aktionsforskningsstudie om hur elever visar läsförståelse under lärarledda boksamtal utifrån skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Stenberg; Sandra Svanström; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; bearbetning; boksamtal; läsförståelse; reciprocal teaching;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och ha god läsförståelse är nödvändigt för att bemästra de krav som ställs i samhället. Tidigare forskning visar att elevers läsförståelse försämrats det senaste decenniet. Vidare har studier uppmärksammat att elevers intresse för läsning har minskat. LÄS MER

  4. 9. ”Man jämför inte äpplen med äpplen heller” En intervjustudie om mindre kommuners resursfördelning till grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Axelsson; Johanna Stenberg; [2015]
    Nyckelord :Resursfördelning; kommunalt huvudmannaskap; grunds;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att belysa hur lokalpolitiker och kommunala tjänstemän i några kommuner med färre än 5 000invånare tolkar och tillämpar de delar av skollagen som rör kommuners resursfördelning och skolanslikvärdighet. Materialet är insamlat från fyra intervjuer med sammanlagt sex respondenter varav en avrespondenterna är lokalpolitiker och de övriga är kommunala tjänstemän. LÄS MER

  5. 10. Litteratursamtal i undervisningen : En studie om litteratursamtalets konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sandra Svanström; Johanna Stenberg; [2014]
    Nyckelord :Boksamtal; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Textsamtal;

    Sammanfattning : Barn lär sig av varandra genom att interagera och kommunicera. Mening och förståelse skapas vid samtalande och lyssnande utifrån det som lästs eller skrivits. Litteratursamtal innebär samtal om skönlitterära texter, där eleverna genom arbetssättet får möjlighet att arbeta tillsammans och reflektera över det lästa. LÄS MER