Sökning: "Kampanjbilder"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Kampanjbilder.

  1. 1. Fler poliser eller Bluewashing? : En komparativ och visuell retorikanalys av kampanjerna Bluewashing och Väx med en större uppgift

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofie Johansson; Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :Visuell retorik; Polismyndigheten; Polisförbundet; Bluewashing;

    Sammanfattning : Vid riksdagsvalet 2022 var rekryteringen av fler poliser den näst viktigaste frågan för väljarna (SCB, 2021). Regeringen beslutade år 2018 att ett mål för Polismyndigheten skulle sättas. 22 000 fler poliser innan år 2024. LÄS MER

  2. 2. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johansson Amanda; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Biologisk mångfald; Visuell kommunikation; kampanjer; retorik.;

    Sammanfattning : Problemformulering:  Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER

  3. 3. Köp vårt budskap men inte vår produkt : En semiotisk bildanalys av Systembolagets kampanjbilder från 1950 till idag.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Schmidt; Evelina Lundström; [2022]
    Nyckelord :Systembolaget; förtroende; alkoholdebatt; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med undersökningen är dels att undersöka om och hur Systembolaget förändrat sina kampanjer över tid och dels hur Systembolaget upprätthållit sitt förtroende genom sina kampanjer. För att ta reda på det kommer vi kolla på några utvalda kampanjer som skapats av Systembolaget från 1950-talet till idag. LÄS MER

  4. 4. En kvantitativ undersökning om centrala och perifera budskap i miljökampanjer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Märta Ansgariusson; Astrid Moreau; [2022]
    Nyckelord :Elaboration likelihood model; Functional theory of attitude; Communication - Persuasion matrix; Miljökampanjer; Perifera och Centrala budskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från två miljökampanjer som skapats med grund i Cacioppo & Pettys (1984) “Elaboration likelihood model”, som kortfattat menar på att vi kan processa ett meddelande på antingen ett s.k perifert- eller centralt plan. LÄS MER

  5. 5. "Nationer mot narkotika" : en kvalitativ narratologisk analys av en studentdriven kampanj riktad mot studenter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Broberg; Alice Svärdhagen; Lisa Green; [2021]
    Nyckelord :Narkotika; studenter; narratologi; aktantmodellen; diskurs; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks kampanjen Nationer mot narkotika. Med utgångspunkt i teorier om narratologi är syftet med uppsatsen att få en ökad förståelse för hur en antidrogkampanj kan säga något om sändarens intentioner, samt granska vilken roll sändaren kan komma att ha i kampanjens framgång. LÄS MER