Sökning: "Läraridentitet"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade ordet Läraridentitet.

  1. 21. Friskolediskurs : En fallstudie med konstruktioner av elevidentitet, läraridentitet och kunskapen i fokus

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emil Bernmalm; [2009]
    Nyckelord :Läraridentitet; elevidentitet; kunskapsbegrepp; friskola; diskursteori; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur kunskapssyn, elev- och läraridentitet konstrueras på tre svenska friskolors hemsidor. Arbetet tar utgångspunkt i, den av Stephen J. Ball1 beskrivna, marknadsanpassningen av skolväsendet i Storbritannien. LÄS MER

  2. 22. Vem äger tiden? - En studie av läraryrkets kärna och gränser.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Dahlberg; Sofia Rådström; [2009]
    Nyckelord :Gränslös; lärare; uppdragsplan; läraridentitet; up;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka lärares arbetssituation genom att besvara följande frågor: Vad är yrketskärna och var går yrkets gränser? Hypotesen som vi prövar är huruvida läraruppdraget har blivit allt föromfattande.En litteraturstudie har genomförts av tidigare forskning som vi analyserat enligt hermeneutisk analysmetod. LÄS MER

  3. 23. ett yrke- ett lärande- en identifikation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Hörlin Hartmann; Ulrika Wenster; [2009]
    Nyckelord :yrkeslärare; läraridentitet; yrkessocialisation;

    Sammanfattning : Avsikten med vår studie har varit att undersöka vilken yrkesroll eller vilka yrkesrollernågra yrkeslärare på Hotell- och restaurangprogrammet kan identifiera sig med samtvad som ligger till grund för denna identifiering. Dessutom har vi velat ta reda påmöjligheten att kombinera tidigare yrkesidentitet med läraridentiteten. LÄS MER

  4. 24. I huvudet på en friskolelärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Gerge; Camilla Lenander; [2008]
    Nyckelord :friskola; friskolelärare; individualism; modernistiskt- och postmodernistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att skapa en djupare förståelse för friskolelärarnas eget perspektiv på sin arbetssituation genom att undersöka vilka faktorer som gör att man trivs på sin arbetsplats. Våra huvudsakliga frågeställningar har varit: Hur ser friskolelärarna på sin kompetens och möjlighet att vara delaktig i verksamheten? Vilken uppfattning har friskolelärarna på sin arbetssituation? Hur definierar friskolelärarna sin läraridentitet? Genom djupintervjuer visar resultatet av vårt arbete att de lärare vi intervjuade är glada, har en hög uppfattning om sin ämneskompetens och trivs på sina arbetsplatser. LÄS MER

  5. 25. På spaning efter den tid som flytt? Lärarna i den svenska skolpolitiska debattens offentliga narrativ

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Lilja; [2008]
    Nyckelord :Diskurs; Läraridentitet; Narrativ teori; Skolpolitik; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Resultaten av mycket forskning om läraryrket pekar på att förutsättningarna för att arbeta som lärare har förändrats på senare tid och att läraryrket idag är ett helt annat jobb än vad det tidigare varit. En utgångspunkt för denna studie är att detta kan medföra svårigheter för lärare att uttrycka en tydlig yrkesidentitet i dagens samhälle. LÄS MER