Sökning: "Läraridentitet"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade ordet Läraridentitet.

  1. 6. Den levda tråkigheten : En fenomenologisk undersökning av hur tråkighet kommer till uttryck i lärarvardagen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jennie Plate Blomberg; [2021]
    Nyckelord :boredom; boredom studies; boredom-fatigue; practical knowledge; teacher; lived experience; phenomenology; Heidegger; tråkighet; tråkighetsstudier; tråkighetsutmattning; praktisk kunskap; lärare; levd erfarenhet; fenomenologi; Heidegger;

    Sammanfattning : Detta är ett essäistiskt försök att fånga den flyktiga tråkigheten. Med fenomenologin som grund undersöks lärarens levda erfarenhet av tråkighet och hur den kommer till uttryck i hennes yrkesvardag. LÄS MER

  2. 7. ATT VARA LÄRARE I OMVÄRLDEN En fenomenologisk hermeneutisk studie av hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjörer erfar att vara lärare.

    Master-uppsats,

    Författare :Annette Mitiche; [2020-04-07]
    Nyckelord :civilingenjör; lärarstudenter; läraridentitet; lärarutbildning; KPU; livsvärld; fenomenologi; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjör erfar att vara lärare under en ett-årig lärarutbildning (KPU). Studiens mer specifika syfte är att fånga centrala aspekter av identitetsskapande rörelser i att vara lärare hos lärarstudenter. LÄS MER

  3. 8. ”Det är ett tufft yrke att åldras i” – En studie om musiklärares uppfattningar av sin yrkesidentitet och hur den konstrueras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Aaron Lindström; [2019]
    Nyckelord :Gymnasielärare; Läraridentitet; Musiklärare; Musikläraridentitet; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Music teacher; Music teacher identity; Professional identity; Teacher identity; Upper secondary school teachers; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar av sin yrkesidentitet. Vidare syftar studien till att utforska vilka faktorer som bidrar till formandet av musiklärarnas yrkesidentitet. Studien genomfördes med en kvalitativ metod. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes med fem behöriga musiklärare på ett gymnasium. LÄS MER

  4. 9. Lärarlyftet i engelska för tidigare åldrar : Från engelskundervisare till engelsklärare

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna-Marie Csöregh; [2018]
    Nyckelord :In-service training; teacher-efficacy; self-efficacy; agency; teacher identity; Lärarfortbildning; teacher-efficacy; self-efficacy; agency; läraridentitet;

    Sammanfattning : Since the beginning of the 21st century the Swedish Government has orchestrated a massive drive for in-service training of teachers working at all stages in primary and secondary school. To focus on teachers’ professional development is high priority as there is empirical evidence that well-trained teachers result in well-educated pupils. LÄS MER

  5. 10. Lärarstudenter med dyslexi : En fenomenologisk intervjustudie med sex lärarstudenter med dokumenterad dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nora Kirstine Grimstrup; [2016]
    Nyckelord :lärarstudenter; dyslexi; lärarprofession.;

    Sammanfattning : Denna studie har med en fenomenologisk ansats undersökt hur sex lärarstudenter med dokumenterad dyslexi ser på sin framtida yrkesbana som lärare. Arbetet avhandlar vilka svårigheter och möjligheter lärarstudenterna själva tror att de kommer stöta på i sin yrkesvardag, samt deras syn på hur specialpedagogiska insatser bör utformas och hur upplevelsen av att vara dyslektiker påverkar skapandet av en läraridentitet. LÄS MER