Sökning: "LTU Lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 1581 uppsatser innehållade orden LTU Lärande.

  1. 16. Boogie-woogie-skolan : Pianoelevens väg till lustfylld improvisation

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :William Isaksson; [2024]
    Nyckelord :boogie-woogie; improvisation; pianoundervisning; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : Med anledningen av att jag upptäckt en stor rädsla för improvisation bland elever har syftet med utvecklingsarbetet varit att undersöka hur en lektionsserie i musikstilen boogie-woogie inverkar på pianoelevers relation till improvisation. Undersökningen har genomförts på individuella pianolektioner, på en gymnasieskola, där lektionerna bestått av specifika metodiska tillvägagångsätt för improvisation inom ramen för den givna musikstilen. LÄS MER

  2. 17. Patientens förväntningar på fysioterapeuten och dess påverkan på behandling : Ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Byström; Elis Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Fysioterapeut; genus; målsättning; patientdelaktighet; rehabilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mötet mellan vårdgivare och patient är kärnan i hälso- och sjukvårdens verksamhet där patientdelaktighet och målsättning har visat sig vara betydelsefulla för resultat i rehabiliteringen. Genus, de socialt och kulturella föreställningarna, leder till att det inte alltid är jämställt mellan könen och därmed inom vården. LÄS MER

  3. 18. Känslor i litteratur : Känslotolkning inom läsförståelse och litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Villiam Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Känslor; Litteratur; Nikolajeva; Svenska 3;

    Sammanfattning : Den här undersökningen fokuserar på känslotolkning inom läsförståelse på gymnasiet. Arbetet utgår från en bedömningsmodell som Maria Nikolajeva presenterar i sin bok Reading For Learning (2014), som ämnar rangordna läsförståelse utifrån känslotolkning. LÄS MER

  4. 19. Samarbetets påverkan vid arbete med problemlösningsuppgifter i högstadiet : En studie av hur det kan påverka elever som uppvisat svårigheter att nå godkänt betyg i matematikämnet att få samarbeta med problemlösningsuppgifter

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amelie Webiörn; [2024]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiska förmågor; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har haft som syfte att undersöka hur det påverkar högstadieelever som uppvisat svårigheter att nå upp till godkänt betyg i matematikämnet att få samarbeta när de ska försöka lösa problemlösningsuppgifter inom matematik. En grupp bestående av 15 elever i åk 7 på en skola har fått försöka lösa tre uppgifter enskilt och en uppgift i par samt svarat på en utvärdering och sedan har elevlösningarna och svaren på utvärderingen analyserats. LÄS MER

  5. 20. Orsakar "text-neck" nacksmärta? : en scoping-review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Daniel Johansson; Pedro Farajian; [2024]
    Nyckelord :hållning; mobilanvändning; nackflexion; nacksmärta;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nacksmärta är den fjärde största sjukdomen i världen och enbart i Stockholm upplevs 10 av 100 personer ha nacksmärta varenda dag. Ungefär 75 % av världens befolkning som hanterar mobiltelefoner har en framåt- och nedåtförskjuten position av nacken, även kallat “text-neck”. LÄS MER