Sökning: "Laborationsrapporter"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Laborationsrapporter.

  1. 1. Lärarnas perspektiv på bedömning av praktiskt arbete i ämnet biologi för åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Dijana Grkovska; [2021]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; bedömning; högstadiet; direkt bedömning; indirekt bedömning; lärare; biologi;

    Sammanfattning : I naturvetenskaplig undervisning har praktiskt arbete spelat en viktig roll. I tidigare forskning har flera forskare diskuterat vad praktiskt arbete innebär och hur praktiskt arbete bör bedömas. Praktiskt arbete bedöms oftast inte direkt under utförandet av exempelvis en laboration utan i efterhand i form av laborationsrapporter. LÄS MER

  2. 2. Skapande med estetiska uttrycksformer för lärande : Metoder och arbetssätt vid elevers dokumentationer av naturvetenskapligaundersökningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Agnes Bjerke; [2021]
    Nyckelord :Dokumentation; estetiska uttrycksformer; grundskola; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur och varför elever får arbeta med estetiska lärprocesser när de arbetar med sina dokumentationer av naturvetenskapliga undersökningar. Dokumentation av elevers laborationer genomförs vanligtvis med standardiserade laborationsrapporter men forskning visar att om estetiska lärprocesser integreras i elevernas arbete bidrar det till mer engagerade elever och en meningsfull undervisning. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande om begrepp genom laborationsrapporter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Leif Johnson; [2021]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; lärande; skriftlig respons; texter; återkoppling; laborationsrapport;

    Sammanfattning : Många elever upplever biologi som ett krävande ämne på grund av de teoretiska begreppen och språket som används inom ämnet. Med både ett konstruktivistiskt och sociokulturellt perspektiv är det viktigt för undervisningen att skapa tillfällen för lärande. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av rapportskrivning : Gymnasieelevers frågor och språkanvändning vid diskussion om kemisk bindning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Susann Kristiansen; [2018]
    Nyckelord :Chemical bonding; laboratory; laboratory report; PEA; students’ language; scientific language; colloquial language; Kemisk bindning; laboration; laborationsrapport; PEA; elevers språk; ämnesspråk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Vid ett laborativt arbete i undervisningen får eleverna möjlighet att samtala med varandra och dela med sig av tidigare erfarenheter, vilket har en positiv effekt på elevernas lärande. Att skriva i undervisningen har också visat sig ha en stor effekt på elevernas lärande, då de får utveckla och strukturera om sina tankar. LÄS MER

  5. 5. Lärares bedömning av laborativa inslag i fysik : En studie i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Jakob Appelgren; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Fysik; Laborativa inslag; Gymnasiet; Intervju; Naturvetenskapens karaktär; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur bedömning av laborativa inslag sker i gymnasieskolans fysikämne. Den undersöker också vad som bedöms av elevens kunskaper om fysikens karaktär och arbetssätt i samband med laborativa inslag. Liknande studier finns i grundskolan men saknas i gymnasiet. Hur bedömning sker har stor inverkan på elevers lärande. LÄS MER