Sökning: "Lekstöd"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Lekstöd.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd i lek i förskolan : En kvalitativ studie om lekstöd ur pedagogperspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mahsa Montazer Mahjoub; Benjamin Perez Moreno; [2021]
    Nyckelord :Lek; Lekstöd; Leksvårigheter; Förskola; Pedagog; Lekmiljö; Sociokulturella Perspektivet; Proximala utvecklingszon; Scaffolding; Förhållningssätt; Samspel; Kvalitativ Studie; Intervjuguide; Artefakter; Tematisk Analys;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa hur pedagogerna beskriver sitt arbete för att stödja barn med leksvårigheter genom att, bland annat, skapa en stimulerande lekmiljö.Metod: För att besvara studiens frågeställningar genomfördes åtta kvalitativa intervjuer, med informanter från olika förskolor i storstaden. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända barns inkludering i barngruppen : En kvalitativ studie baserad på sex förskollärares uppfattningar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nikki Vader; Laura Liew; [2016]
    Nyckelord :Nyanländ; förskolebarn; barngrupp; inkludering; integrering; interkulturell; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ metodansats bidra med kunskap om nyanlända barns inkludering i barngruppen. Detta genom att analysera sex verksamma förskollärares tankar och erfarenheter om nyanlända barns inkludering samt vilka strategier de använder sig av för att främja barnens inkludering. LÄS MER

  3. 3. Barn med utåtagerande beteende i förskolan : det sociala samspelets och den pedagogiska miljöns betydelse för social inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Lagerqvist; Sarah Fagerström; [2016]
    Nyckelord :barn med utåtagerande beteende; kommunikation; pedagogisk miljö; social inkludering; socialt samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en ökad förståelse för vilken betydelse det sociala samspelet och den pedagogiska miljön kan ha för att barn med utåtagerande beteende ska inkluderas socialt i förskolan utifrån förskollärares och specialpedagogers erfarenheter, kunskap och synsätt. Detta genomförs med en kvalitativ metod genom intervjuer med fyra förskollärare och tre specialpedagoger, alla yrkesverksamma. LÄS MER