Sökning: "Lina Cronqvist"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lina Cronqvist.

  1. 1. Hur förhåller sig fritidshemslärare till tysta och osynliga elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Wahldén; Emma Cronqvist; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; fritidshem; inkludering; osynliga elever; relationer; tysta; trygghet;

    Sammanfattning : AbstractDen här undersökningen har som syfte att se om och i sådana fall hur lärare i fritidshem arbetar inkluderande med tysta och osynliga elever, de elever som flyter med i fritidshemmets verksamhet oavsett sammanhang. För denna studie har en kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade intervjuer med sex utbildade fritidshemslärare. LÄS MER

  2. 2. Det är svårt. Det är jättesvårt. Supersvårt! : En kvalitativ studie om pedagogers resonemnag kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lundin; Paulina Cronqvist; [2018]
    Nyckelord :bokläsning; fokusgruppssamtal; förskola; källkritiskt förhållningssätt; pedagoger; retorik; socialkonstruktionism; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan, har vi valt att göra en kvalitativ studie med socialkonstruktionism som teoretisk utgångspunkt. För att kunna besvara vår forskningsfråga som lyder: “Vilka tolkningsrepertoarer framträder i pedagogernas resonemang?” har vi använt oss av fokusgruppssamtal som metod. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet i förskolans pedagogiska dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Cronqvist; Sibel Elmas; [2013]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; delaktighet; dokumentation; förskola och pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Cronqvist, Lina och Elmas, Sibel (2013) Barns delaktighet i förskolans pedagogiska dokumentation Malmö högskola, Fakulteten för Lärande och Samhälle. Syftet med denna studie är att undersöka den pedagogiska dokumentationsprocessen ur ett delaktighetsperspektiv. Läroplanen för förskolan (Lpfö98 rev. LÄS MER