Sökning: "Möjligheter hinder Ämnesintegrering"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Möjligheter hinder Ämnesintegrering.

  1. 6. Estetämnens transfereffekter i mellanstadiets verksamhet : Estetiska lärprocesser och dess förekomst i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Berglund; [2017]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; transfereffekter; estetik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om ämnesintegrering mellan estetiska och teoretiska ämnen i grundskolan. Forskningsfrågan är: På vilka sätt använder lärarna estetiska lärprocesser i ämnesövergripande undervisning? med delfrågeställningen: Vad har lärarna för uppfattning om vad estetiska lärprocesser är? Datamaterialet utgörs av intervjuer med sex stycken lärare som undervisar i årskurs 4–6 om deras syn på innebörden av estetiska lärprocesser samt erfarenheter och arbetssätt i deras undervisning. LÄS MER

  2. 7. "Ämnens hårda gränser" : Gymnasielärares perspektiv på ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellinore Sundlöf; [2014]
    Nyckelord :Didaktik; Gymnasieskola; Intervju; Undervisning; Ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielärares perspektiv på ett ämnesintegrerat arbete. Med hjälp av intervjuer undersöks sex gymnasielärares didaktiska uppfattning av möjligheter och hinder i den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER

  3. 8. Ämnesintegrerad hem- och konsumentkunskap : Ramfaktorernas påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Lena Lindholm Persson; Signe Padgett; [2013]
    Nyckelord :didaktik; hem- och konsumentkunskap; intervju; ämnesintegrering; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar undervisningen i grundskolans hem- och konsumentkunskap, med fokus på ämnesintegrering.  Frågeställningarna som vi önskar svara på i denna studie är följande: 1) I vilken utsträckning anser lärarna att de arbetar ämnesintegrerat? 2) Vilka faktorer anser lärarna påverkar ämnesintegrering i undervisningen? 3) Hur anser lärarna att de påverkas av ramfaktorerna på de kommunala respektive privata skolorna i förhållande till ett ämnesövergripande arbetssätt? Vi undersökte detta genom kvalitativa intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare som arbetade vid kommunala respektive privata grundskolor. LÄS MER

  4. 9. Ämnesintegrering – möjligheter och hinder – studier ur lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Jacobsson; [2013]
    Nyckelord :ämnesintegrering; tematisk undervisning; ämnesövergripande; högstadiet;

    Sammanfattning : Precis som samhällets funktioner och enheter kan hänga ihop och samverka på olika sätt, kan de olika ämnena i skolan också göra det. I praktiken innebär det att fler än ett ämne kan studeras på samma gång, och ett begrepp som används för att benämna denna arbetsform är ämnesintegrering. LÄS MER

  5. 10. Hållbar utveckling i ämnet bild - Tre bildlärares utsagor om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maryam Javidi Rad; [2013]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; bildundervisning; hermeneutik; ämnesintegrering; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbete är att undersöka tre bildlärares förställningar om fenomenet hållbar utveckling samt utforska hur de omsätter detta till en konkret verklighet i klassrummet för elever. Syftet är också att undersöka vilka betydelser begreppet hållbar utveckling har för bildlärarna i deras pedagogiska uppgifter. LÄS MER