Sökning: "Markupplåtelse"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Markupplåtelse.

  1. 1. Markupplåtelse till förnybara energikällor : påverkan och utmaningar vid generationsskifte

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Josefin Lövgren; [2023]
    Nyckelord :Land lease; facility lease; forest property; generational transition; renewable energy; market value; return value; Markupplåtelse; arrende; skogsfastighet; generationsskifte; förnybar energi; marknadsvärde; avkastningsvärde;

    Sammanfattning : Mer än 300 000 enskilda skogsägare äger tillsammans 48% av den produktiva skogsmarken i Sverige. Många värdesätter att fastigheten överlåts till kommande generationer inom familjen. Vind- och solkraftsproduktion blir allt vanligare och ger ekonomisk kompensation till markägaren. LÄS MER

  2. 2. Markåtkomst för ledningar i praktiken : Upplåtelseformer, prövning och tillstånd

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Kayd Jama; [2022]
    Nyckelord :Land Acquisition; Land Grant; Utility Line; Utility Easement; Contractual Easement; Usufruct; Markåtkomst; markupplåtelse; ledning; ledningsrätt; avtalsservitut; nyttjanderätt;

    Sammanfattning : Markåtkomst för nybebyggelse av allmänna ledningar sker på flera olika sätt. Användning av markområdet kan säkerställs genom ett tvångsvis ägobyte med expropriation enligt expropriationslag. LÄS MER

  3. 3. Destinationsutveckling i samband med folkliga motionslopp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maria Karlgren; Fabian Wingfors; [2017]
    Nyckelord :Destination development; Destination marketing; Tourist destination; Event branding; Event marketing; Sport events.; Destinationsutveckling; Destinationsmarknadsföring; Turistdestination; Event branding; Evenemangsmarknadsföring; Sportevenemang.;

    Sammanfattning : The purpose of this study, written in Swedish, is to study two of the most popular sportsevents in Sweden; Vasaloppet and Göteborgsvarvet (Gothenburg Half Marathon) and theaffect the events has on the host destinations and also how the organizers use the destinationsfor their development.The study also shows how municipalities and public authorities connected to destinationdevelopment handles these events for their own purpose in their destination marketing todevelop their destination and improve the destination image. LÄS MER

  4. 4. Vem får tala i staden? : en undersökning av reklam i Göteborg och hur den hanteras i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anton Gross; [2013]
    Nyckelord :Reklam; Utomhusreklam; Affischering; Stadslandskap; Demokrati; Allmän plats; Offentligt;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur reklamens utbredning i staden ser ut och koppla det till det offentliga rummet och invånarnas rätt till att komma till tals. Genom att studera hur reklam och skyltning förekommer i Göteborg samt hur man från stadens sida ser och reglerar frågan vill jag konkretisera ämnet. LÄS MER