Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER

  2. 2. Matematik i den fria leken i utomhusmiljö - ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madelene Hedén; Annika Mörk; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Matematik; Sociokulturellt; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om vad matematik i barns fria lek i utomhusmiljö är. För att få svar på syftet användes två frågeställningar som handlar om förskollärares uppfattning om vad matematiskt lärande är i barns fria lek utomhus och hur förskollärare nyttjar barns fria lek så att lärande kan ske. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om utomhuspedagogik : -En intervjustudie med förskollärare om matematikundervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Souad Kharraki; [2020]
    Nyckelord :förskola; utomhuspedagogik; matematik; undervisning; didaktiska pyramiden; didaktisk relief;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärarnas uppfattningar och erfarenheter kring utomhuspedagogik och undervisning av matematik utomhus i förskolan. Tidigare forskning och rapporter visar att det är otillräckligt att endast förlägga undervisning utomhus utan gedigen planering och systematiskt arbete. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning i utomhusmiljön : Förskollärares erfarenheter av utomhusmiljöns betydelse för undervisning i matematik

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Skott; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Förskola; Undervisning; Utomhusmiljön;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra förskollärares erfarenheter av hur utomhusmiljön kan bidra till undervisning i matematik. Insamling av material har skett genom sex kvalitativa intervjuer som genomfördes på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Matematik utomhus : Ett didaktiskt förskoleperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tanja Rosengren; Sandra Ribbencrantz; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Matematik; Undervisning; Utevistelse; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att synliggöra hur förskollärare hanterar matematik utomhus ur ett didaktiskt perspektiv, samt att ta reda på hur förskollärare beskriver arbetet med matematik som innehåll i barns utevistelse. Detta är en kvalitativ intervjustudie där vi tagit reda på fyra förskollärares perspektiv angående detta. LÄS MER