Sökning: "Matematiska institutionen LiU"

Visar resultat 1 - 5 av 203 uppsatser innehållade orden Matematiska institutionen LiU.

  1. 1. Matematiska samtal i klassrummet : En intervjustudie om lärares uppfattningar om betydelsen av matematiska samtal och hur arbetet med samtalen genomförs

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helen Törngren; [2023]
    Nyckelord :Matematiska samtal; yngre åldrar; lärare; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad lärare som arbetar med elever i de yngre åldrarna har för uppfattning om matematiska samtal, vad matematiska samtal är och hur de arbetar med dem i helklass, grupp och enskilt. Studien undersöker även lärares uppfattning om vad samtalen ger för utbyte för dem själva och för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Bildstöd som hjälpmedel i flerspråkiga elevers matematikundervisning : En kvantitativ interventionsstudie av två undervisningsmetoders effekt på elevers prestationer i matematiska testsituationer i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Viktor Söderberg; Theodora Papdogianni; [2023]
    Nyckelord :flerspråkiga; elever med svenska som modersmål; bildstöd; textinnehåll; effekter; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken effekt som undervisning, med fokus på bildstöd respektive undervisning med fokus på textinnehåll, har på elever med svenska som modersmål respektive på flerspråkiga elever i mellanstadiet. För att ta reda på det gjorde vi en kvantitativ interventionsstudie och använde en experimentell metod. LÄS MER

  3. 3. Utbildningsapplikation med digitala tvillingar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Fabian Aronsson; Filip Berg; Fabian Bergström; Simon Bjurek; Alexander Davidsson; André Koch; Anders Luong; Pontus Post; Felix Strömberg Hooshidar; Erik Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta dokument är en rapport angående projektet Utbildningsapplikation med digitalatvillingar. Projektet beställdes av Sund AB och utfördes av en grupp bestående av tio stu-denter på Linköpings universitet i samband med kursen TDDD96 – Kandidatprojekt i pro-gramvaruutveckling under våren år 2023. LÄS MER

  4. 4. Elevers självtillit och prestationer : En litteraturstudie om faktorer som påverkar självtillit och hur nivån av självtillit påverkar elevers prestationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rasmus Eriksson; Tove Rosenquist; [2023]
    Nyckelord :Elever; Självtillit; Prestationer; Motivation; Matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka och analysera om det finns ett samband mellan elevers självtillit gällande sina matematiska kunskaper och deras prestationer, samt hur man kan känna igen bristande självtillit. Studien vi har genomfört är en litteraturstudie, vilket innebär att vi har undersökt tidigare genomförd forskning. LÄS MER

  5. 5. Laborativt material vid undervisning om taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om hur samt varför lärare använder laborativt material och dess effekter på elevers lärande inom taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Daoud; Catia Yaqoub; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans tidigare år; taluppfattning; laborativt material; konkret material; effekter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur och varför lärare använder laborativt material i sin matematikundervisning inom taluppfattning, samt undersöka om vilka effekter laborativt material har på elevernas lärande inom taluppfattning i årskurs 1–3. För att besvara dessa frågeställningar har vi gjort en systematisk litteraturstudie för att hitta vetenskapliga studier om laborativt materials användning inom taluppfattning, som vi sedan har analyserat samt sammanfattat. LÄS MER