Sökning: "Mathematical Self-esteem"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Mathematical Self-esteem.
1. Utmaningarna med att bedriva inkluderande matematikundervisning för elever i odiagnostiserade matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : This thesis focuses on the challenges in teaching students with undiagnosed mathematical difficulties in an inclusive environment. Previous research mainly focuses on medically diagnosed mathematical difficulties in special education. LÄS MER
2. Elevers matematiska självkänsla från lärares perspektiv : En pilotstudie som granskar lärares förmåga att uppskatta sina elevers matematiska självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Det finns flera faktorer som påverkar elevers prestation inom matematik, bland annat elevers matematiska självkänsla. Denna pilotstudie utvecklar och diskuterar ett verktyg för att undersöka hur väl matematiklärare uppfattar sina elevers matematiska självkänsla. LÄS MER
3. Ingen kan allt - men alla kan något : En kvalitativ studie av hur lärare beskriver att elever i matematiksvårigheter hanterar motgångar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att se hur undervisande lärare kan hjälpa alla elever i sitt klassrum. Vad är det som krävs för att komma dit? Vilka studier finns det, vad kommer de fram till? Går det att koppla ihop det känslomässiga med det vetenskapliga, för att få elever att utveckla sina förmågor och självkänsla, ge eleverna ett sätta att hantera motgångar? Studien har genomförts med intervjuer av pedagoger inom skolvärlden för att få fram hur de uppfattar och beskriver att elever i matematiksvårigheter hanterar motgångar. LÄS MER
4. Attityder till matematikämnet hos elever på teknikprogrammet : En studie av förväntningar och attityder till ämnet matematik på en gymnasieskolas teknikprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Matematik framstår för många vuxna och ungdomar som ett svårt ämne som det bara är vissa förunnat att förstå. När elever tar steget till ett av gymnasiets mer matematikintensiva program såsom teknik- eller naturvetenskapsprogrammet ställs de inför högre krav på matematisk förståelse och en markant tempohöjning. LÄS MER
5. Matematisk självkänsla : En metasyntes om hur begreppet används i forskningslitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : Vissa elever ser matematik som sitt favoritämne, andra känner ängslan för att de inte känner sig lika duktiga som övriga klasskamrater. Det vore därför användbart att dämpa elevers ångest och oro genom att arbeta med elevers matematiska självkänsla i klassrummet. Frågeställningarna för föreliggande examensarbete är följande: 1. LÄS MER