Sökning: "Matilda Hjelm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Matilda Hjelm.

  1. 1. Arbetsrelaterad stress bland sjuksköterskor - kan patientsäkerheten vara hotad? : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Matilda Säll; Madeleine Hjelm Tidman; [2023]
    Nyckelord :Hög arbetsbelastning; patienters välmående; omvårdnad; säker vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: En central del inom hälso- och sjukvården är patientsäkerheten och vid arbetsrelaterad stress hos sjuksköterskor kan det finnas en ökad risk för försämrad kvalité på omvårdnaden. Upplevelsen av arbetsrelaterad stress på grund av hög arbetsbelastning och bristande möjlighet till återhämtning kan utgöra ett hot för jämlik hälsa och kan försämra möjligheten att bedriva en god och säker vård. LÄS MER

  2. 2. ”Det sitter i väggarna å det är tryggt å det är hemma” : En fenomenografisk studie av sex svensklärares upplevelse av en inofficiell litterär kanon i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Kanon; litteraturdidaktik; litteratururval; fenomenografi; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Riktlinjer gällande litteratururval och förmedlingen av en litterär kanon har alltmer minskat sedan 1975 och kan av en del lärare ha ansetts försvunnit helt vid införandet av Gy11. Tidigare forskning av lärares litteraturval visar dock att det fortfarande existerar en hierarkisering av litteratur där klassiska västerländska verk kanoniseras. LÄS MER

  3. 3. Befintligheten av en litterär skolkanon : En systematisk litteraturstudie om existensen av en litterär skolkanon inom litteraturdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Kanon; litteraturdidaktik; skönlitteratur; litteraturundervisning; litteraturstudie; hög- och låglitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Den officiella litterära kanonens bortfall från skolans läroplaner efter 1975 bemöttes av skilda reaktioner från lärare och forskare inom litteraturdidaktik (Persson, 2007: 82–83). Med tiden har dock den litteraturdidaktiska forskningens fokus på litteratur-urvalet och en litterär kanon i Sverige minskat och det finns relativt få studier som fokuserar på vilken typ av skönlitteratur som används i undervisningen. LÄS MER