Sökning: "Mening makt"
Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden Mening makt.
1. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER
2. Pedagogers mening med ”samlingen” i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers mening med samlingen och hur deras utformningar av samlingarna skapar förutsättningar för barns inflytande och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I förskolan finns en nedärvd tradition som kallas samling, dessa kan se olika ut och utföras med skilda syften. Samlingen ifrågasattes under 1970 – talet på grund av att samlingens struktur och innehåll var hämmande för barns utveckling och lärande. LÄS MER
3. Politikers avhumanisering av ’gängkriminella’ - En diskursanalys av politiska debatter om gängkriminaliteten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Mot bakgrund av gängkriminalitetens stora mediala och politiska utrymme syftar denna uppsats till att undersöka ifall den politiska debatten om gängkriminalitet avhumaniserar ’gängkriminella’. Politiker besitter makt över människors uppfattningar om problem och människorna de berör, därför utgör politikers språkanvändning kring en utsatt grupp ett viktigt analysföremål. LÄS MER
4. Definitionens makt : En diskurspsykologisk analys om barnperspektivets betydelse för utfallet i rättssalen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Den som har blivit utnyttjad, skadad och kränkt av en annan människa har rätt till juridisk rättvisa (Carlsson, 2004). Detta innebär att varje individ skall kunna få återupprättelse eller gottgörelse i juridisk mening, det som gjorts fel mot henne ska rättas till. LÄS MER
5. Maktstrukturer i pedagogisk dokumentation : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar pedagogisk dokumentation för planerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv syftar denna studie till att studera hurförskollärares konstruktioner av pedagogisk dokumentation för planerad undervisning kanförstås ur ett maktperspektiv. Studien är av kvalitativ karaktär och för att framställa empirisktmaterial har semistrukturerad intervjuform tillämpats. LÄS MER