Sökning: "NTA lådor"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden NTA lådor.

  1. 1. F-3 lärares syn på resurstillgångar till utomhuspedagogik i NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Eriksson; Madelene Risberg Persson; [2022]
    Nyckelord :experience; outdoor education; primary school; resources; teaching; lågstadiet; resurser; undervisning; upplevelser; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om F-3 lärares uppfattningar om och erfarenheter av resurstillgångar för genomförande av utomhuspedagogik i NO-ämnena och exemplifiera hur lärare kan använda sig av resurser vid utomhusundervisning. Vi ville undersöka vilka resurser lärarna upplevde att de hade tillgång till, vilka resurser som kunde stärka deras förutsättningarna till att bedriva utomhuspedagogik samt hur lärarna använda olika resurser. LÄS MER

  2. 2. Elevers lärande i naturorienterande ämnen genom undersökande arbetssätt utomhus i årskurs 1-3 : En kvalitativ studie om lärares arbete med undersökande arbetssätt utomhus i naturorienterande ämnen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Oskarsson; [2019]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; utomhuspedagogik; lärande; årskurs 1-3; intervjustudie; observationsstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur undersökande arbetssätt används inom utomhuspedagogiken i årskurs 1-3 i NO och vilka olika metoder som används för att eleverna ska ges möjlighet till lärande. För att besvara undersökningens frågeställningar har lärare i årskurs 1-3 som använder undersökande arbetssätt i NO utomhus intervjuats och observerats. LÄS MER

  3. 3. Teknik i förskolan : en kvalitativ studie om pedagogers tankar om teknik och tekniska system i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Förskolan; pedagoger; teknik; tekniska system;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur pedagogers syn få en uppfattning om hur de arbetar med teknik i förskolan och om tekniska system synliggörs för barnen i förskolans verksamhet, samt hur pedagogerna ser på sin egen roll i barns inlärning. Som metod har semistrukturerade intervjuer används. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa No i år 4 - 6 : en studie i No-lärarens arbetsssätt och metod

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jan Livéus; Lena Yosef; [2008]
    Nyckelord :Naturvetenskap; No; Didaktik; Undervisning; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom intervjuer och enkät undersöka, kartlägga och belysa hur lärare i Jönköpings kommuns grundskolor årskurs 4-6, utifrån Lpo 94 och andra styrdokument, arbetar och tänker runt sin undervisning och skapar intresse för de naturorienterande (No) ämnena. Undersökningen har skett i tre av kommunens skolområden där 33 lärare, 20 kvinnor och 13 män, har besvarat en enkät varefter fem av informanterna även har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Det är en oerhörd fördel : En kvalitativ studie av hur NTA påverkar elverna när de möter naturvetenskapsundervisningen i år 7

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sara Andersson; Bergendahl Lisa; [2006]
    Nyckelord :NTA; förhållningssätt; språkförståelse; språkanvändning; naturvetenskapsundervisning; No; intervjuer; observationer;

    Sammanfattning : I och med Lpo 94 fick naturvetenskapsundervisningen en större betydelse och specificerade mål att uppnå och sträva mot i år 5. Det visade sig dock att naturvetenskapsundervisningen i de lägre åren var nästan obefintlig och lärarna hade inte kompetens eller intresse att bedriva denna undervisning. LÄS MER