Sökning: "Nationell IT-strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Nationell IT-strategi.

  1. 1. Digitala verktyg och undervisning i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofi Back; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens samhälle präglas allt mer av digitalisering och olika digitala verktyg används inommånga av samhällets områden, däribland skolan. Det har blivit allt vanligare med satsningar på1:1, en dator till varje elev, inte minst på svenska gymnasieskolor. LÄS MER

  2. 2. Barns samtillblivesler i intra-aktioner med digitala resurser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Fredriksson; Hanna Persson; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; digital kompetens; förskola; materialiteter; pedagogik; posthumanism;

    Sammanfattning : Vi är mitt uppe i en utveckling som går från att vara ett industrisamhälle till att övergå till ett digitaliseringssamhälle där digitala resurser och digital kompetens blir allt viktigare. Denna utveckling påverkar också förskolans verksamhet vilket har lett till att Skolverket (2016a) kommit med förslag till en ny nationell IT-strategi, där digital kompetens står i fokus. LÄS MER

  3. 3. ”Det kommer hela tiden nytt!” : utifrån nya förutsättningar lyfter studienpedagogers förhållningssätt och digitala kompetens i relation till att använda digitalalärverktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Carlsson; Mia Idewald; [2017]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitala lärverktyg; digital kompetens;

    Sammanfattning : Inledning Barn möter mer och mer teknik i sin vardag och det är oundvikligt att den moderna tekniken även kommer in i förskolans verksamhet (Åkerblom 2014). För att digitala medier i förskolan ska bli digitala lärverktyg och användas som just verktyg för barns lärande ställs större krav på pedagogers digitala kompetens. LÄS MER

  4. 4. Den personliga digitaliseringen av skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Felicia Åsberg; Johnsson Katja; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; digital kompetens; kompetensutveckling; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Skolans digitalisering är ett fenomen som har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden. Den svenska skolan ligger i framkant vad gäller att ha tillgång till digitala verktyg samtidigt som rapporter och tidigare forskning visar att det saknas kompetens kring själva användandet av dessa. LÄS MER

  5. 5. Digital kompetens, från osäkerhet till förtrogenhet: En studie av lärares kunskaper och svårigheter i arbetet med interaktiva skrivtavlor i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Tema vatten i natur och samhälle; Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna-Karin Arwidsson; [2014]
    Nyckelord :Interaktiv skrivtavla IST ; IT-strategi; digital kompetens; lärare;

    Sammanfattning : Att integrera IKT-verktyg i skolans verksamhet, och då specifikt interaktiva skrivtavlor, har blivit en allt vanligare företeelse för att främja elevers digitala kompetens. En kommun som har gjort en storskalig satsning på att integrera dessa interaktiva skrivtavlor är Linköpings och i dagsläget är varje klassrum i samtliga av deras grundskolor utrustade med en. LÄS MER