Sökning: "Nayoung Lee Duvefjord"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Nayoung Lee Duvefjord.

  1. 1. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayoung Lee Duvefjord; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärares didaktiska val; planering; didaktik; didaktiska frågor; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Balansgång mellan frihet och styrning : En studie om barns inflytande under planerade och målstyrda undervisande aktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sarah Adenberg; Nayoung Lee Duvefjord; [2020]
    Nyckelord :Children’s influence; goal-oriented activities; teaching; preschool; power; barns inflytande; målstyrd aktiviteter; undervisning; förskola; makt;

    Sammanfattning : In professional practice as a preschool teacher there can be a difficult balance between giving the children “real influence” in their everyday life and education and at the same time raise and educate them based on the norms, laws and governing documents that must be followed within the practice. This study aims to find out the teachers own view and perception of the interpretable concept “real influence” and how this is practiced in their daily interaction with the children combined with planned and goal-oriented teaching activities. LÄS MER