Sökning: "Pär Sandström"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Pär Sandström.

  1. 1. Bildning är ett måste för att man ska kunna leva ett sunt och rikt människoliv : En undersökning av Anna Sandströms pedagogiska synpunkter och ideer om syftet med flickors utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Hallsäter; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Anna Sandström (1854- 1931) var lärare, grundare av en flickskola och en ansedd debattör i pedagogiska frågor i Stockholm på 1880-talet. I den här uppsatsen granskas två av hennes skrifter ”Gifva våra flickskolor berättigad anledning till missnöje” (1880) och Realism i undervisning eller Språkkunskap och bildning (1882). LÄS MER

  2. 2. Mellan handen och handsken : En kartläggning av studie- och yrkesvägledares möjlighet till fortbildning och kompetenshöjande arbeten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tobias Olsson; Pär Sandström; [2015]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; kompetens; kompetensutveckling och livslångt lärande; fortbildning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att kartlägga och skapa en bild av hur studie- och yrkesvägledare upplever sina möjligheter till kompetenshöjande arbete genom yrkesrollen, nationella direktiv och organiserad fortbildning. Genom att analysera litteratur, modern forskning, allmänna råd och rapporter skapade vi en stabil grund för att ta studien vidare. LÄS MER

  3. 3. Ett elevperspektiv på övergången från grundskolans till gymnasiets matematik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Pär Sandström; [2006]
    Nyckelord :elevperspektiv; grundskola; gymnasium; matematik; övergång;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utröna anledningen till att en stor andel av eleverna i gymnasiets kurs matematik A har svårigheter att nå kunskapsmålen, trots att de har minst godkänt från matematik i år nio, samt att finna utgångspunkter för att underlätta övergången från grundskola till gymnasium i ämnet matematik. En enkätundersökning om elevernas syn på matematik och matematikundervisning i år nio jämfört med i gymnasieskolans matematik A har genomförts hos elever i slutet av matematik A-kursen. LÄS MER