Sökning: "Panorering"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Panorering.

  1. 1. Localization and panning of musical sources within the context of a musical mix

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alice Backlund; [2022]
    Nyckelord :localization; stereo; mix; mixing; music; musik; binaural; panning; panorering; pan; audio; sound; accuracy; accurate; lokalisering; stereo; mix; musik; binaural;

    Sammanfattning : In recent years, the research on the localization of audio objects within a stereo context has started to include musical audio objects. This study seeks to explore a research gap: localization ability whilst hearing multiple sounds. LÄS MER

  2. 2. Immersiva ljudlösningar : Vilken betydelse har placeringen av lyssnaren i relation till immersion i tredjepersonsspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-William Bernulf; Valdemar Helander; [2021]
    Nyckelord :Immersion; tredjepersonsperspektiv; spatiallösningar; ljuddesign;

    Sammanfattning : Undersökningen i det här arbetet har som syfte att besvara vilken betydelse placeringen av ett lyssnarobjekt i en spelmotor har för upplevelsen av ljud i ett dataspel i ett tredjepersonsperspektiv samt dess relevans för upplevelsen av vad som generellt kallas immersion. Definitionen av immersion har tagits från författaren Paul Cairns och omfattar en benämnd upplevelse av bland annat individens förlorade uppfattning av tid och deras omgivning. LÄS MER

  3. 3. Följ min röst. : Hur påverkar stereo-positionering av yttrande instruktioner navigation i ett labyrintsamarbetsspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ida Palm; Katarina Walfridsson; [2020]
    Nyckelord :panorering; navigation; assistans; röst; samarbetsspel; labyrintspel;

    Sammanfattning : Till denna undersökning har en artefakt i form av en spelprototyp skapats där olika labyrinter används i samband med panorerade röstkommandon för att undersöka auditiv navigation. Det som mäts är tid och antal misstag som görs under labyrinterna som sedan jämförs mellan tre grupper som navigeras med antingen mono, korrekt panorering eller inkorrekt panorering på röstkommandona. LÄS MER

  4. 4. Föredras ljudbilden från Neve eller Solid State Logic? : Lyssnarpreferenser av emulering vid mixning

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

    Författare :Joachim Rogalski; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : 2:1 Bakgrunden och problemet  Upplever lyssnaren någon skillnad om en låt har spelats in identiskt, mixats med samma förutsättningar gällande rumsklang och övriga effekter, men med två olika mixerbordsemuleringar? De två största plattformarna Neve och deras bord 88RS, samt SSL och deras bord 4000 E, har jämförts i en undersökning av lyssnarupplevelsen.För att kunna få ett oberoende och jämförbart resultat, komponerades en ny låt för ändamålet där projektet spelades in så att alla tagningar blev identiska för båda plattformarna. LÄS MER

  5. 5. Integrating Spatial Audio in Voice Guidance Systems

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mario Lopes Batres; [2020]
    Nyckelord :spatial sound; driving; navigation guidance; augmented reality; rumsligt ljud; körning; navigering; förstärkt verklighet;

    Sammanfattning : Navigation systems are commonly used in our daily lives. Research has shown that spatial audio presents one opportunity for more effectively communicating to the driver the direction of the next manoeuvre. LÄS MER