Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa goda möjligheter under inskolningen : En studie om pedagogers uppfattning kring barns anknytning och trygghet under inskolningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; inskolning; pedagoger; trygghet;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är barns trygghet i förskolan. Uppsatsen sätter fokus på anknytningens betydelse för tryggheten och har anknytningsteori och objektrelationsteorin som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Interkulturellt perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Abdul Karim; Narcisa Zgonic Bolic; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; föräldrasamverkan; interkulturellt perspektiv; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : BakgrundSkolinspektionen konstaterar att Malmö inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa att förskolan medverkar till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Därför beslutade förskoleförvaltningen att modersmålstödet till Malmös förskolebarn skulle förändras i grunden. LÄS MER

  3. 3. Kommunala dokument möter traditionen och den sociala praktiken i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Horndahl; Josefin Wijkmark; [2015]
    Nyckelord :Nyckelord: Flerspråkighet; Föräldrasamverkan; Handlingsutrymme; Implementering; Omorganisation; Pedagogers delaktighet; Reformer; Resurser;

    Sammanfattning : Med denna studie är vår ambition att undersöka hur omorganisationen av arbetet med modersmålet implementeras i Malmö stads förskolor och hur denna tas emot ute i verksamheten. Vi vill få syn på tanken bakom omorganisationen och vad det är för resurser som krävs för att lyckas med en implementering. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på föräldrasamverkan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Nilsson; Joanna Krawczyk; [2015]
    Nyckelord :Föräldrar; Förskollärare; Föräldrasamverkan; Pedagoger; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogers syn på föräldrasamverkan i förskolan. Vi har även intresserat oss på samverkan mellan pedagogerna och föräldrar med annat modersmål än svenska. Vår studie grundar sig på observationer kring bemötande av föräldrar på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar i det pedagogiska arbetet med barn – pedagogers syn på och bemötande av barn i socioemotionella svårigheter i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kamilla Anderberg; Sandra Rådberg; Jessica Viksell; [2014]
    Nyckelord :Socioemotionella svårigheter; samspel och kommunik;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på barn i socioemotionella svårigheteroch vilka stödjande strategier de framhåller för att främja en positiv utveckling i det sociala samspelet för dessabarn. Vi har också undersökt vilka hinder och möjligheter för föräldrasamverkan pedagogerna ser när det gällerbarn i sociala och emotionella svårigheter. LÄS MER