Sökning: "Pedagogiska inriktningar"

Visar resultat 6 - 10 av 102 uppsatser innehållade orden Pedagogiska inriktningar.

  1. 6. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  2. 7. Musikundervisning utifrån Montessori- och Waldorfpedagogikens perspektiv : En hermeneutisk undersökning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Bruno Faria; [2022]
    Nyckelord :Musikundervisning; Montessoripedagogik; Waldorfpedagogik; musikaliskt lärande; förståelsehorisont;

    Sammanfattning : Undersökningen fokuserar på musikundervisning inom Montessori- och Waldorf pedagogiska ramar. Undersökningen syftar till att skapa förståelse för hur musikens roll i utbildning uppfattas inom dessa ramar och hur dessa uppfattningar förverkligas i musikundervisningen ur ett hermeneutiskt perspektiv grundat i Gadamer, Heidegger och Gallagher. LÄS MER

  3. 8. Förskollärares perspektiv på inkludering i förskolan : Arbetsmetoder för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Tove Berglund; Emma Hyll; [2021]
    Nyckelord :Approach; Inclusion; Methods; Preschool; Preschool Teacher.; Arbetsmetoder; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Inkludering.;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska erbjuda en undervisning som inkluderar barn och där undervisningen anpassas efter barns olika behov. Tidigare forskning visar att det förekommer brister i inkluderingsarbetet, både nationellt och internationellt. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares förhållningssätt i den fria leken : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om den fria leken

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Nilsson; Sofie Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Begränsningar som berikar; den fria leken; förskollärares förhållningssätt; målorienteringen skapas i interaktionen;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur förskollärare resonerar om den fria leken och deras egen roll i relation till den fria leken. Urvalet innefattar sex förskollärare från två förskolor med olika pedagogiska inriktningar, i samma kommun. LÄS MER

  5. 10. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER