Sökning: "Pedagogiska inriktningar"

Visar resultat 21 - 25 av 102 uppsatser innehållade orden Pedagogiska inriktningar.

  1. 21. För skriftspråklighetens skull : En kvalitativ studie om skriftspråksarbete inom Waldorf och Montessori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Johansson; Lovisa Rundqvist; [2018]
    Nyckelord :Montessori; Waldorf; skriftspråk; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att fördjupa kunskapen kring hur Waldorf- och Montessoriförskollärare ser på läroplanens reviderade skriftspråkliga uppdrag. Ansatsen är kvalitativ och perspektivet är socialkonstruktivistiskt och begreppet diskurs har används. LÄS MER

  2. 22. Pedagogiska inriktningar i förskolan : Varför vårdnadshavare väljer Waldorf- och Montessoriförskolor till sina barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Andersson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Montessori; Pedagogik; Val; Vårdnadshavare; Waldorf;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att ta reda på varför man väljer en Waldorf- eller Montessoriförskola till sina barn och vilka faktorer som påverkar det valet. Underforskningsarbetets gång har vårdnadshavare till förskolebarn som är placerade inom de valda pedagogiska inriktningarna intervjuats. LÄS MER

  3. 23. Esportsinriktningens lärandeprocesser : Lärandet inom en gymnasieskolas nya esportsinriktning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jakob Eriksson; [2018]
    Nyckelord :esport; lärandeteorier; coachning; gamification;

    Sammanfattning : Det problemområde som uppsatsen belyste var hur lärandet upplevs av eleverna inom de nya svenska esportsinriktningarna på gymnasienivå. Det fanns ingen lärarutbildning för att bli coach vid dessa inriktningar och det saknades teoretisk förankring. LÄS MER

  4. 24. Förskollärarnas arbete i förskolan med att synliggöra matematik i planerade och oplanerade matematikaktiviteter : En jämförelse av ett traditionellt förskole-, ett Reggio Emilia- och ett Montessoriperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ikhlas Kungi; Eva Saleback; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; Montessori; Reggio Emilia; Synliggörande av matematik; Traditionell förskolepedagogi;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur tre olika pedagogiska inriktningar synliggör matematik för barnen i planerade och oplanerade aktiviteter. Vi har intervjuat förskollärare från tre olika inriktningar; traditionellt förskolearbete, Reggio Emilia inspirerat arbetssätt och Montessoripedagogik, för att ta reda på deras synsätt angående hur de arbetar och synliggör matematik för barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Att se barn med olika ögon : En kvalitativ studie om fyra förskolors olika pedagogiska synsätt på barns lärande och användandet av sin inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martina Fors; Michelle Oxlord; [2018]
    Nyckelord :Pedagogiska inriktningar; förskola; lärande; inomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare på fyra förskolor med olika pedagogiska inriktningar ser på barns lärande och använder sin inomhusmiljö i respektive förskoleverksamhet. Analys av det insamlade materialet har gjorts med inspiration av ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv. LÄS MER