Sökning: "Political history"

Visar resultat 11 - 15 av 1727 uppsatser innehållade orden Political history.

  1. 11. What is vulnerability to climate change and who are the particularly vulnerable?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Emilie Greve Pobiega; [2024]
    Nyckelord :Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The effects of climate change are resulting in harmful impacts — known as loss and damage — hitting the most vulnerable countries the hardest. At COP27 in Sharm el- Sheikh, a new “loss and damage fund” was agreed upon, creating history within the international climate change policy arena. LÄS MER

  2. 12. Information och makt : Svenska militärattachéers rapportering gällande Norge och Ryssland 1914-1918 sett ur ett underrättelsepolitiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Philip Ångquist; [2024]
    Nyckelord :intelligence; military attachés; professionalization; politicization; the First World War; underrättelser; militärattachéer; professionalisering; politisering; första världskriget;

    Sammanfattning : Using a qualitative text analysis tying into the hermeneutic tradition, this study aims to explain how Swedish military attachés, as part of the process of professionalization, reported information as possible proponents of their own armed service during WW1. Michael I. LÄS MER

  3. 13. För Fädernesland, eller för Konung? En undersökning av motiven hos adliga officerare som anslöt sig till 1772-års Revolution

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sebastian Lasén; [2024]
    Nyckelord :Military History; The 1772 Revolution; Gustav IIIs Coup de Etat; The Revolution; Civil - Military Relations; Gustav III; History; Swedish Hsitory; Swedish Military History; Militärhistoria; 1772-års Revolution; Gustav III:s Statskupp; Revolutionen; Civil - Militära Relationer; Statskupper; Gustav III; Historia; Frihetstiden; Svensk Historia; Svensk Militärhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fastställa vad som motiverade de adliga officerarna i den svenska militären att delta i Gustav III:s revolution 1772. Denna undersökning kommer att använda material skrivet av deltagande adliga officerare mellan 1771 - 1773, med ursprung från Gustavianska eller Sprengtportenska samlingen, samt från biografierna av Johan Christopher Toll och Jakob Magnus Sprengtporten. LÄS MER

  4. 14. "En dagstidning i betong" : en studie av den samtida receptionen av Siri Derkerts Ristningar i naturbetong (1965) på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Wigers; [2024]
    Nyckelord :Art History; Siri Derkert; Östermalmstorg; art criticism; discourse analysis; reception aesthetics; public art; public transport art; Stockholm subway art; Swedish 1960’s;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the contemporary art critical reception of Siri Derkert’s Ristningar i naturbetong (translates to Engravings in natural concrete) (1965) at the metro station of Östermalmstorg in central Stockholm, and further contextualising the reception within the art debate of modern and public art in 1960’s Sweden. Using linguist Norman Fairclough’s three step-discourse analysis as both methodological and theoretical starting points, combined with art historian Wolfgang Kemp's reception aesthetics, archived newspaper articles, principally from the year 1965, are read and analysed in the study. LÄS MER

  5. 15. Folkmord i historieundervisningen : En översikt av forskning kring hur historielärare reflekterar, planerar och genomför undervisning om folkmord

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Grahn; Karine Giorgelli; [2024]
    Nyckelord :genocide; history teachers; historical consciousness; historical culture; holocaust; narrative competence.;

    Sammanfattning : This knowledge overview, known as SAG, aims to answer questions regarding what the national and international research in didactics shows about how history teachers in secondary and upper secondary schools reflect, plan, and teach about genocide. The methods used for this overview were a systematic search of relevant research and the processing of chosen research articles. LÄS MER